söndag 10 januari 2010

Andreas Blek Af Nosen, med mera

Ank-Käthe har kommit tillbaks från Düsseldorf. Jättemånga frågor surrar i huvudet på henne, ojojoj. Hon har frågor så det räcker till ank-käther hela året.
Hon känner sig lite smålurad av Systerdyster eftersom de flesta i Düsseldorf lutar åt att att danskar inte äter ankor. Sjuttio procent svarade nej, tjugo procent ja och resten visste inte. Så svarade de på hennes snabb-ank-käth.

Apropå Tomtemors guldmedalj så kom den i rättan tid, och kan firas så här:



Annars letade jag efter Per Oscarsson i rollen som Andreas Blek Af Nosen i en legendarisk TV-uppsättning av Shakespeares Trettondagsafton, från 1977 eller 78. En del pojkar härmade Andreas Blek Af Nosen i min skola efter det, och det var väldigt roligt. Den borde sändas i repris - har den redan gjort det så hojta gärna till.

Tillägg:
Uppsättningen är från 1967, vilket innebär att den har sänts i repris, bland annat 77 eller 78.

400 kommentarer:

«Äldst   ‹Äldre   201 – 400 av 400
Bernt sa...

Systerdyster!

Ok!
Det var inget viktigt. Jag kan ta det när hon dyker upp.
Vad gillar du min nya "logga"?

M sa...

systerdyster

Här...introt

http://www.youtube.com/watch?v=WmKAm9xmqDI&feature=related

Systerdyster sa...

Bernt:
Det är jättekul att dansa. Tyvärr så är jag en gammal discobrud men tog för några år sedan mod till mig och gick en "Danskurs för skräckslagna"! Så nu dansar jag iaf foxtrot lite hjälpligt.

Systerdyster sa...

Bernt:
Tja. Ett galet geni? Nä, du är jättesöt. Fast jag föredrar ju min stora kärlek Humphrey Bogart.

Bernt sa...

Systerdyster!

Jag ÄLSKAR att dansa.
Vad? Det vete tusan. Men det viktiga är att det är kul och i takt med musiken.
Är det riktigt bra så blir som ett med musiken.

Inne i flow kanske man skulle kunna kalla det

M sa...

*S* "Danskurs för skräckslagna"

Systerdyster sa...

MO:
Tack igen. Den serien missade jag tyvärr det mesta av.

Men påminner inte John English om Sylvester Stallone?

Anonym sa...

Syster.

Japp. Det var ur Mot alla vindar.

Filmen finns på TPB men... * gnider hakan *

Grynna

Bitten sa...

Till alla inblandade.. :-)

Japp.. jag hade fel om låten till Ashton.. och den serien We'll meet again har jag inget minne av alls?! Men jag såg att Susannah York hade en huvudroll och henne gillar jag!!

Låten till "Mot alla vindar" har ju Jon English själv gjort.. han är ju egentligen mer musiker än skådis!! Jag hade några riktigt bra plattor med honom förr!! Han sätter upp ganska mycket musikteater hemma i Australien!!

Ja, britterna är fenomenala på Tv-serier!!

Bitten sa...

I morse fick jag förresten "ingdum" som id-ord... bara så ni vet, alltså!!! :-)

Systerdyster sa...

Ja, MO. För oss som aldrig vågat dansa nyktra tidigare! Medelålders människor som var generade som tonåringar.

http://www.youtube.com/watch?v=XfXAaFkK8sY

Systerdyster sa...

Bitten:
Även solen har fläckar ;-)

Är det bara jag som får krångligare verifieringsord ju fler kommentarer jag skriver?

På den här ointellektuella bloggen borde det vbara 2-staviga verifieringsord. Jag ska klaga hos Blogger!

M sa...

hehe

maja lundgren sa...

jo, vänta bara tills... obuntubotho - det vackra ordet - dyker upp (jag ska lära mig stavningen, det är ju en väldigt bra hälsning också; obuntubotho! - Ja, obuntubotho!)
Jo alltså, jag har ju varskott Bonniers eftersom de blir direkt adresserade. Jag tror inte att de har nåt emot bloggen eftersom de frågade om jag ville ha en länk till den på hemsidan nyligen.
Så det är ju fel det som står i en viss blogg.
Obuntubotho på er, det är ett fantastiskt vinterväder i Stockholm
(Bitten: "det heter Jena och ingenting annat än Jena!")

maja lundgren sa...

Det där var ju bara på skämt alltså, det senaste. Haha. Sorry.

maja lundgren sa...

Det gick en radioserie för... ja herregud det måste ju vara tjugo år sedan. Den hette Fiskpinne-Bernt och hans fru Berit. Är det någon som minns den?

Bernt sa...

Alla som känner sig berörda!

Jag har lagt in ett inlägg på AHR:s sida idag som berör denna sida. Under Bonniers förlag har.......

Det jag vill tillägga här, ifall nån missuppfattar mig, är att för mig är det helt ok att ha en sida som inte alltid diskuterar genomseriösa saker utan bara vara och umgås liksom. Jag vill själv komma ifrån alla bekymmer och bara prata "skit" ibland.

Det som dom upplever och tydligen flera här också, är att det tydligen pågår nåt slags "krig" som jag inte förstår och INTE vill vara delaktig i heller om jag slipper.

Systerdyster sa...

Sorry Maja. När jag växte upp fanns det inte radio. Sedan kom Sven Jerring med sitt Stockholm-Motala men det var förstås i svart-vitt. Inte konstigt att jag är dyster.

IQ fiskpinne. Det är ett uttryck som mina underbara barn använder bl.a. om mig.

Förresten, Maja. Tillhör du den där generationen som fick allvarliga men av Staffan Westerberg med Lill-strumpa och Syster- Yster?

Anonym 19:11 sa...

Against The Winds Intro

http://www.youtube.com/watch?v=WmKAm9xmqDI&feature=related

Charlie sa...

Vilse i pannkakan hahaha. Ja jösses. Mina barns traumabarnprogram hette simpor och grodfötter. Det var tydligen rätt skrämmande. Kan väl passa bra här inne.

http://www.youtube.com/watch?v=oG4z9vln1u0

M sa...

Simpor och grodfötte var rätt skum har jag för mig.

Lill-strumpa och Syster-yster har jag för mig vi gillade här. Jag och mina barn, men de ingick väl inte i "Vilse i pannkakan"? *minnet -minnet*

M sa...

Bernt

Majas sida är både och, tycker jag. Ibland seriös ibland skojig.

Bernt sa...

MO!

Okej!
Jag har bara varit här några dagar så jag vet inte. Men OK. Det låter bra.

Systerdyster sa...

Bernt:
Jag är också ganska ny i bloggvärlden. Men den som tycker att det som skrivs här handlar om mobbing, förföljelse och att vi som hänger här kallas häxor, paddor som dessutom utgör bottenskrapet på avskrädeshögen, den har antagligen inte sett så mycket av det verkliga hat och de verkliga hot som förekommer på andra bloggar.

T. ex. Isobel, som Maja skrev om förra veckan har blivit riktigt illa ansatt.

Själv är jag inte engagerad i pappa-barn-frågor, jag läser en del av det som skrivs och förstår att många råkar illa ut. Pappor, mammor men framförallt barn. Självklart skulle jag ingripa om jag misstänkte att ett barn for illa men i.ö. har jag ingen kunskap i dessa frågor och tar oftast inte ställning vare sig för eller emot. Jag har helt enkelt inte kunskap och har valt att engagera mig i andra frågor som jag brinner för och lägger ner åtskilliga timmar i veckan på vid sidan av arbetet.

Så är det för mig och någon statsfeminist är jag definitivt inte. Feminist, ja. Men det är väl ungefär som att kalla alla gråsossar för stalinister, det här att klumpa ihop alla oss som kallar oss feminister som ett gäng bindgalna karlhatande haggor. Återigen - det finns nyanser! Humanist är ett ganska luddigt begerepp och vad är motsatsen? Inhuman? Dessutom är begreppet humanister pixat av den grupp som lobbar för ateism och det kan leda till ännu större förvirring.

Den här bloggen/krogen är ett andningshål med högt i tak. Trams blandat med djupt allvar.
Och jag gillar den som f-n!

Anonym 19:11 sa...

Bernt. Ursäkta, får jag lov att kalla dig Oanonyme Bernt ? Det är inte illa ment men jag kommer alltid att kalla dig så i tanken ändå. Den konversationen var faktiskt asrolig : ))

Men om du vill veta vad det här är för en blogg borde du nog läsa lite gamla inlägg. Här har seriöst diskutrats en hel del ämnen. Psykiatrins tillstånd , konsten och lagen, språkfrågor och mycket annat. Men ibland behöver man slappna av och skämta lite.
Framförallt efter såna här hemska dagar som har varit. Du kan jämföra med en bygata som blir attackerad med brandbomber och i dagar hjälps åt att släcka elden. Efter det vill man gärna ta igen sig en stund.
Dessutom brukar vi ha lite kul på helgerna , precis som alla andra.

M sa...

Ni uttrycker er så väl Systerdyster och 19:11.

Lillstrumpa och systeryster ingick i adventskalendern 1983 "Lille luj och Änglaljus i Strumpornas hus". Mitt första barn föddes -84 så antagligen så jag satt antagligen och gluttade på kalendern själv hehe. Men de dök ju upp igen sen i andra program - strumporna.

Bernt sa...

Systerdyster!

[Den här bloggen/krogen är ett andningshål med högt i tak. Trams blandat med djupt allvar.
Och jag gillar den som f-n!]

Det var ungefär så jag menade att jag förstod att ni såg på denna blogg så.

Själv är jag tvärtemot djupt engagerad i just pappafrågor och särskilt behandlingen av pappor i vårdnadstvister. Jag har själv varit inne i detta djävulstrauma

Dessutom är jag så allergisk mot mobbning efter att min äldsta son blivit mobbad under många år, att jag ibland på bloggarna missuppfattar och reagerar med ryggmärgen, när jag tycker mig se ren och skär mobbning, Bland annat var det så på MA:s sida en gång.

Ska försöka räkna till 100 i fortsättningen.:-)

Ulrika (oinloggad) sa...

Ja så har vi clownen Manne. Vilse i pannkakan, -75 var det tydligen. Ja då sprang man omkring med pippilottor med stooora rosetter.

Systerdyster sa...

Bernt:
Ja, du ser. Du gör antagligen ett fantastiskt arbete i din kamp för förfördelade pappor.

Och jag är ganska bra på det jag gör (om man får säga så om sig själv?)

Bernt sa...

Anonym 19.11!

Ja! Jag får väl ta mig tid att göra det det nån dag. Läsa gamla inlägg alltså.

Men, det lär väl ta tid, för av vad jag sett hittills så är det en jädra fart här. Det fullkomligt sprutar kommentarer på varje inlägg.

Anonym 19:11 sa...

Vill tillägga att den här sidan ofta kallas oseriös just för att de seriösa ämnena är så spridda på olika ämnen, och därför dels inte liknar någon annan blogg, och dels anses ha fel ämnen och inte den Enda Sanna Sakfrågan dvs vårdnadstvister och den stora världsomspännande konspirationen av Radikalfeminismen. Det står mig upp i halsen.
Så försök inte omvända mig i alla fall vilket du mer än antydde hos AHR att du skulle göra ett försök med. Att åtminstone få med någon över på "den rätta sidan" alltså.
Jag svarar dig gärna, men bara så länge du håller dig ifrån de ämnena. De intresserar mig inte och det är faktiskt min rättighet att välja annat.

Bernt sa...

Anonym 19.11!

[Bernt. Ursäkta, får jag lov att kalla dig Oanonyme Bernt ]

Det var det som var grunden till att jag öht. hamnade här. Du fortsatte och vara rolig om det här, som en annan bloggare berättade.
Jag gick inte i svaromål om det då utan skrattade bara och la en liten kommentar om det hos Trollan. Sen har jag glömt bort det

Anonym 19:11 sa...

Lille luj och Änglaljus i Strumpornas hus. En av mina absoluta favoriter. Herre gud va utskälld den var. Små barn älskade den men de äldre tyckte att den var barnslig. Vuxna recensenter verkligen hatade den och allt Staffan Westerberg gjorde och stod för.
Ibland hade jag vissa misstankar om avskyn hos en del journalister hade en aningens aning med Westerbergs homosexualitet att göra. Ja och så att han hade kvar barnet i sig på något sätt. Sånt provocerar en del välkammade vuxna.

Bernt sa...

Anonym 19.11 (13.00=

Nejnej!
Tvårtom!
Du missuppfattade helt vad jag skrev där. Min utgångspunkt var där att jag inte gillar att bara skita i folk och kalla dom idioter bara för att dom inte tycker som en själv.
Jag försökte på ett snällt sätt att säga att det är bättre och hänga kvar och diskutera och i en förlängning hoppas att man övertygar varandra naturligtvis.

Dessutom måste man vara två för att dansa tango, som du säger. Man kan inte tvinga andra att diskutera det dom inte vill. Det misstaget gör vi nog lite till mans då och då

Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bernt. Aha, på det lilla viset:) Så lilla jag är orsaken till att du är här.
Men nu fick du mig att känna mig riktigt betydelsefull *skrapar med foten*

Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bernt Okay. Då säger vi så. *Skakar tass*

M sa...

Men kolla här då - en Liger

http://video.msn.com/?mkt=sv-se&vid=ed5f4e36-3166-4e0c-b079-e2d4a27cec97&from=SVSE_WOWTV&tab=m1229508539077

Bernt sa...

Anonym 19.11

OK!

Det lite roliga i det hela är att jag tycker som jag sa då om anonymiteten. :-)
Ska jag förklara?

M sa...

Vilse i pannkakan

Wikipedia
Serien har kritiserats för att vara vänstervriden, eftersom Storpotäten och kamrer Rävinge kan tolkas som representanter för kapitalismen. Detta är dock inte något bärande drag i berättelsen och det fanns många andra barnprogram under 1970-talet där det politiska budskapet var tydligare.[källa behövs]

***********

Var det inte mycket DET , att han ansågs vänstervriden...ja kanske det andra också, seveneleven.

Charlie sa...

Varför är det så svårt att föreställa sig att folk inte behöver övertygas. De kanske väljer att passa ämnet för att det ligger för när, är för smärtsamt?

Eller att man har andra privata problem som gör att man väljer att engagera sig, just för att man inser att det är ett viktigt ämne och inget man gör med vänsterhanden för att andra människor på andra bloggar ska må bra?

Varför är man så självcentrerad att man inte kan visa andra sån hänsyn utan bara vill, ja kräver att de ska diskutera det man själv vill annars är de inte vatten värda?

Varför kan man inte föreställa sig att andra inte nödvändigtvis behöver sakna empati för att man inte uttrycker sig om en viss sak?

Jag häpnar över det egocentriska tänkandet att man kan säga att andra människor inte förstår för att de undviker. Det kan som sagt bero på att man djupt förstår, men väljer att inte uttala sig i en fråga för att det är sånt man inte gör halvhjärtat.

Att man inte kan inse att det kanske är så att man verkligen inser en sak och därför inte vill hafse med det, för att man inte orkar för att det ligga för nära, jo andra människor har liv också, eller för att man engagerar sig i något annat.

Bitten sa...

Maja..

Japp.. i min värld heter han Jena och ingenting annat än Jena.. krokodilen alltså.. :-) Jag vidhåller detta.. Men jag har väl heller aldrig nånsin hävdat att jag är perfekt, vad jag kan påminna mig?? :-)

Systerdyster sa...

MO:
Vilken underbar liten liger! Synd att jag har huset proppat med ligersläktingar annars hade hón gärna fått flytta hit.

Jag hade inte en aning om att tigrar och lejon kunde få gemensamma avkommor men det har tydligen sina baksidor med hälsoproblem.

Någon som vet om vargar och hundar kan få valpar ihop? Kaniner och harar?

M sa...

Systerdyster

Nej, hade ingen aning heller, men tydligen uppstår det bara i fångenskap, tyckte jag de sa.

Bitten sa...

MO..

Jättesöt Liger.. :-) Men kunde man inte lika gärna hävda att h*n är ett Tejon?? :-)

Bernt sa...

Charlie!

Du har helt rätt!
Jag bland annat misstog mig på dig för nån dag sen.
Som jag sa till 19.11. Det behövs två för att dansa tango. Vill man inte tjöta och diskutera en fråga så kan man låta bli.

Men, har man väl gett sig in i en diskussion så antar jag att man tycker att man har rätt och vill påverka andra, annars blir väl diskussionen ganska meningslös, eller hur.

Eller! Ja! Det finns ju ett läge till och det är om man intresserad att lära sig nåt förstås.

Bitten sa...

Syster..
Jo, vargar och hundar kan få gemensamma valpar!! Hur det är i har- kaninvärlden vet jag inte, men det verkar väl troligt?

Charlie sa...

Därför att liger är resultatet av korsningen emellan en lejonhane och en tigerhona och tigon är resultatet av en tigerhane och en lejoninna.

Anonym 19:11 sa...

MO. Jodå. Det har du rätt i. Men det gäller ju inte Lillstrumpa. Där fanns inga såna inslag vad jag minns. Ändå hatade en del den verkligen.Kanske bara för att han hade gjort den. Säkert var han lite vänstervriden på den tiden Westerberg. Det här var väl just den period när inne-vänster började ersättas av Glitter-höger som ideal. Så det hade säkert en del med saken att göra. Det mesta säkert.
Till och med Maria-Pia Boëthius hade ett "glitter och nätstrumpor"-program på TV. Hu, jag minns det som en hemsk period. Pudelfrisyrer, pastellfärgade kläder dansande deodoranter och fy fy på alla som läste böcker och såg seriös film. Då var man pretentiöööös.

Charlie sa...

Bernt: Jo man har rätt att försöka påverka, men det kan ju tänkas att det går bäst genom att inte försöka mata folk som man matar gäss som man har tänkt göra gåsleverpastej.

Dessutom så underlättar det ju om man lyssnar till den andre om man ska föra en konversation. Du lyssnade verkligen inte utan hade bestämt dig för något av någon outgrundlig anledning. Vad fick dig att tro att du visste vad jag tyckte och varför egentligen. För att du hade hört hur de var på majas blogg?

Charlie sa...

Per Westerberg, näringsminister i regeringen Bildt, är bror med Staffan Westerberg. Fast honom minns man ju knappt nu.

Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bernt. Du kan förklara om du vill. Men jag kan säga direkt att den frågan är också genomtröskad här så till den grad. Hundratals inlägg sammanlagt? Så alla här har varit ganska mätta på ämnet ett tag, milt uttryckt. Jag tror för min del att jag inte orkar den diskussionen en gång till för tillfället.

Bernt sa...

. Charlie!

Jag vet att jag var lite vass och elak i den diskussionen. Jag ber om ursäkt nu till dig. Jag blir så lätt så när jag är i en debatt. Lite fartblind kan man kanske kalla det. Det var först sent på kvällen som jag insåg hur illa du tog vid dig.

Jag hann i alla fall skriva en första ursäkt om att hat inte är bra och godnatt och så...minns du?

Bernt sa...

Anonym 19.11

Det är möjligt att det blivit sagt då.

Jo!
Som det var då och ibland på andra bloggar så kommer det en massa anonyma som är olika personer. Det blir en jädra röra till slut.
Men, om man använder ett fast nick som dig eller mig så lär man ju att känna den personen mer och mer vad den står för. Det går inte med bara anonym. Förstår du nu vad jag menar?

M sa...

19:11

Ja det var väl ihop med Efva Attling va, som Maria-pia gjorde nåt program?

Bitten

Ja, Tejon går ju lika bra hehe

*******

Ja antagligen kan hare o kanin para sig också och varg och hund om inget annat finns att tillgå . Om de inte har ihjäl varandra först.

Charlie sa...

Bernt, ursäkten godtages.

Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bernt. Ja, det har blivit sagt och utvecklats och vänts och vridits på i hundra inlägg minst.

Det var i alla fall asroligt i sitt sammanhang.

Bernt sa...

Charlie!

Ok!
No hard feelings! :-)

M sa...

Eller det gjorde det inte, såg charlies förklaring nu om pappa lejon o mamma tiger... tänkte lite att det kunde vara så.

19:11

Nej, hos Lillstrumpa och systerdyster kunde väl inga sådana budskap gå att finna, vad jag minns, men han hade väl stämpeln på sig. Särskilt från en del håll kan tänkas.

Bernt sa...

Anonym 19.11

Ja! Precis! Det blev ju jädrigt dråpligt. Det insåg jag också.

Det jag sa om du minns var att:
Bernt är mindre anonym än anonym. :-)

Men, det stämmer ju om du tänker på vad jag sa, eller hur? :-)

Charlie sa...

Ja det är lustigt det där, att man mitt när man är uppbragt och allvarlig kan börja asgarva. Jag skrattade mest åt den som låtsades vara Tristan och skrev att jag och några till skulle ta åt oss för att vi hade skrivit på namninsamlingen. Så barockt! Som om Tristan skulle säga så, helt hysteriskt.

M sa...

OJ vilka olika bröder, charlie!

Anonym 19:11 sa...

Mo. Möjligt att det var Efva Attling men jag såg nog bara ett avsnitt. På den tiden var jag pretentiöööös. Och en besservisser.

Systerdyster sa...

Vad jag reagerat på är det svart/vita tänket med alla mammor som onda, manipulerande (och ofta behäftade med 1-2 psykiatriska diagnoser) medan papporna framstår som helgon. Jag har lite svårt att köpa den bilden rakt av. I min värld finns det mest good-enough-föräldrar oavsett kön. I min bekantskapskrets finns det inte någon som hamnat i tvist om vårdnaden trots en del ganska infekterade separationer.
De har lyckats sätta barnens behov framför sina egna och det är väl det föräldraskap handlar om.

Och, i ärlighetens namn. När jag ser hur en del av dessa engagerade pappa-bloggare uttrycker sig så kan jag förstå att de hamnar i konflikt med både sin X-partner och myndigheter. Det finns säkert mammor som beter sig lika illa men jag har inte följt någon liknande mammablogg och på pappa-bloggarna får jag bara se det ena sidan av myntet..

Själv har jag lagt mig ganska platt för min X-sambo eftersom han har goda anlag för att bli en rättshaverist (i helt andra sammanhang). Dessutom vill jag att våra två söner ska ha en bra kontakt med sin far. Och det ska Gudarna veta att jag inte har varit Guds bästa barn. Men efter 12 år som separerade har vi ett skapligt förhållningssätt och klarar av att uppföra oss som vuxna människor och fira både jular och födelsedagar tillsammans.

Och utan den kvinnorörelse som startade på 60- 70-talen så hade väl inte pappor haft en möjlighet till föräldraledighet, uttag av VAB- dagar, knappt fått tillträde till MVC, BVC och förlossningsrum? Såvitt jag vet var det inte någon pappa-lobby som drev dessa frågor men jag kan ha fel.

Charlie sa...

MO: ja visst är det, nästan som den där med Schwarzeneggar och deVito i twins. Nästan.

Anonym 19:11 sa...

Ja herre gud Charlie. Jag kunde inte sluta skratta åt skämtaren som kapade Zigge. När man klickade på hans länk kom man till hemsidan Mitt Liv Som Hund.

M sa...

hehe ok 19:11...ja jag såg nog några stycken...tyckte nog Maria-Pia kändes lite för seriös för det där egentligen, lite malplacerad. Henne gillade jag på den tiden... i andra sammanhang.

Systerdyster sa...

Lill-Strumpa och Systerdyster? Yster, tror jag att det var?!?

Men jag är uppvuxen med Tant Anita och Televinken och Tant Mård som hade en hamster.

Charlie sa...

sjuelva; hahahaha jaa..

Charlie sa...

Pellepennan och suddegumman, jag säger bara pellepennan och suddegumman hahaha. Det skulle väl likställas med tortyr om man skulle tvinga nån onge att titta på det.

M sa...

Där satt den systerdyster...Ja, vi har mycket att tacka kvinnorörelsen för.

Skriver under på ditt inlägg.

Det är precis det, man ser bara den ena sidan av myntet. Hur i hundan ska man kunna ta ställning då. Tycker ingen borde ta ställning utan att ha hört båda versionerna först.

M sa...

åh Pellepennan o Suddegumman tyckte jag var så bra. Vid nåt tillfälle visade jag mina barn det. Hade berättat hur bra det var. De bara tittade på mig förvånad och sa: VA -var det där bra? *S*

Humle o Dumle ra i kaptens skafferi (tappade kaptens namn plötsligt)

Bernt sa...

Systerdyster!

Håller med om att svart/vitt tänk ALDRIG är konstruktivt.

Att de bloggare som finns på nätet är ensidiga som du säger beror på att som en av dom säger.: Att belysa den obelysta sidan. Så vid en snabblick så kan det se orimligt enögt och insnöat ut, men betänk då att för övrigt i samhället finns inte pappans sida med öht. då är det bara mammans sida. Därför för balansens skull så är det bra att även pappor får säga sitt.

Idealet är naturligtvis att bägge sidor belystes hela tiden i media och samhället för övrigt. Men, tills dess så gör pappabloggarna ett beundransvärt arbete. Tycker jag!

M sa...

Visserligen tog jag nog parti för en viss herre i början men sen började jag fundera lite...det är så mycket som inte är bra på den bloggen också.

Men ja, det är ju så lätt att tycka synd om folk, men man måste nog få se båda sidorna av ett mynt för att riktigt kunna ta ställning.

Bernt sa...

MO!

Vilken herre tänker du på?

M sa...

hehe Charlie...ja nästan

Charlie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
M sa...

Nämner inga namn Bernt, tror vi har slutat med det.

Alltså det är ju lätt att dras med och tycka synd om folk och det gör jag väl fortfarande, tycker synd om folk som lider. Men man vet inte allt alltid även om en person kan verka ärlig. Det finns ändå två versioner.

Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bert. Jag förstår din tanke men orkar inte diskutera det just nu. Det där var nog startpunkten för vår diskussion och inte så länge sen heller. För tillfället har det varit för många repriser i alla fall.

Bernt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa...

Jag tog bort mitt inlägg då det är helt onödigt att göra allt mer komplicerat. Det spelar egentligen inte så stor roll det jag sa.

Bitten sa...

MO..

Kapten Bäckdal.. :-)

Bernt sa...

Anonyme 19.11!

Pratar du om anonymiteten eller?

I så fall. Nä! För tusan. Det är inget att tjöta om nu. :-)

M sa...

Jaaa Tack Bitten *L*

Systerdyster sa...

Bernt:
Jo, så är det säkert. Att den sidan behöver belysas.

Men jag har svårt att ta till mig det lyckorus som uppstår när man finner att även kvinnor brukar våld/begår övergrepp mot barn. Djupt tragiskt är vad det är och jag har svårt att förstå på vilket sätt det skulle gynna pappa-lobbyn. Förlorarna är barnen, alla dessa barn som växer upp med föräldrar som inte förmår skydda sina barn. Och dessvärre misstänker jag att många utsatta barn växer upp med två olämpliga föräldrar. Kaka söker maka... Om man är felprogrammerad från start har man lite felinställd kompass när man letar partner.

Friska män som lever med missbrukande kvinnor brukar ta sig ur förhållandet, friska kvinnor som lever med en missbrukande man tenderar att bli möjliggörare och utveckla ett medberoende och försöka rädda sin man men det vanligaste är tyvärr att båda föräldrarna har samma problematik och därför fortsätter sitt knaggliga liv tillsammans. Sådär lite generaliserande.

Men det här är faktiskt min hjärtefråga och här har jag "lite kött på benen".

Bernt sa...

Charlie!

Ok!
Då tar jag bort mitt svar annars ser det helknäppt ut.

Charlie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...

Oanonyme Bernt. Ja det var anonymiteten jag menade.

Bernt sa...

Systerdyster!

[Friska män som lever med missbrukande kvinnor brukar ta sig ur förhållandet, friska kvinnor som lever med en missbrukande man tenderar att bli möjliggörare och utveckla ett medberoende]

Nja!
Det vete tusan om det är nån större skillnad. Jag har själv haft ett förhållande med en missbrukande kvinna och det tog min själ lång tid att komma ur det. Även när jag logiskt insåg hur galet det var. Jag kände mig psykiskt våldtagen om jag ska se på det i efterhand. Det var hot om att ta livet av sig om jag gick och allt möjligt.

Nä! Usch vad jobbigt det var.

Sen! Det första du tog upp!
Jag vet inte om nån ser nåt lyckorus i det, i alla fall inte jag. Jag ser det bara som att det är väl bra allt som har med sanning att göra att kommer upp på bordet. Inget mer

Systerdyster sa...

Nån som sett till krögaren? Hon kanske tog mig på allvar och är ute på stan och letar efter en jukebox! Älsklingen och jag kollade efter dylika på Blocket och det fanns en del läckra maskiner. Men tyvärr så var en del så gamla att de bara fungerade med stenkakor :-(

Han (älsklingen) tänker skaffa både jukebox och flipperspel till sitt nya kontor. Tur att det finns en högavlönad sjuksköterska som kan dra in kulor till räkningarna. Jag ville ha ett biljardbord men det får tyvärr inte plats.

Charlie sa...

Varför jag har tagit bort mina inlägg är för att jag inte kan uttrycka mig som jag vill. jag känner mig så övertygad om att misstolkas. Och eftersom det egentligen inte var något viktigt så kan det kvitta.

M sa...

Sätt på en låt av stenkaksformat som var en hit 27 din mamma hon minns...though she was born a long, long time ago...**S*

Slå till vetja Syster!

Systerdyster sa...

Bernt:
Generellt så tröttnar män fortare på att ha en "fyllkärring", det är betydligt mer accepeterat att män tar sig ett järn eller t.o.m. en 75:a på fredagskvällen. Inte O.K. men trots allt inte lika jävligt som när en kvinna har anammat detta beteende. (som INTE är ett utslag av feminism, hoppas jag)

Jag förstår att du haft ett helvete, jag försöker bringa lite hopp till de familjer som lever i liknande helveten.

Bernt sa...

Men Charlie då!

Så ska du inte tänka! Är det nån som missuppfattar så får man rätta till det i efterhand. Du ser! Det gick bra för oss....

Systerdyster sa...

MO:
Den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ZJE-onnw2gM

Charlie sa...

Men det är ju sundare att bryta sig ur ett förhållande med en människa som inte funkar. Tycker jag, men det kanske är ogenomtänkt, är det egoistiskt eller inte? Jag tycker inte det. Så får jag nog säga.

Det här med att stötta är ju inte alltid något som leder till nåt heller. Svåra situationer. Jag vet alldeles för lite för att säga något generellt.

Bernt sa...

Systerdyster!

I mitt fall så var vin och ölpimplande även på dagarna, så när jag kom från jobbet så kunde hon vara lite dragen redan.
Jag får säga att det är tur att det inte är henne jag har barn ihop med, för då kunde det ha blivit riktigt "roligt" med att försöka komma ur det.

En liten paradox som jag har tänkt på ibland i efterhand.
För att komma från eländet på kvällarna så började jag vara med och dricka på kvällarna. Det var ju eländigt för mitt jobb skull och hur tokigt var inte det?

M sa...

apropå syster

http://www.youtube.com/watch?v=hsvK8WCPj1Y&feature=related


Jäla härlig låt ur Purpurfärgen - miss Celies blues

Charlie sa...

Bernt, jag tänkte mer på de som läser från andra håll och kanter och att det är onödigt att lägga ved på brasan. Man behöver inte ventilera allt. Det var mer mina egna tankar om människor som inte är här. Eftersom det nästan handlade om andra som personer så kändes det väldigt onödigt. Lite som att kliva på i ullstrumporna.

Du vet ibland vill man säga nåt för att man funderar över något, som inte är riktigt färdigtänkt men i det läger som är nu så är det onödigt att spekulera och sånt. Mer så tänkte jag.

Vill de säga nåt om mig eller oss här så får de, jag tänker inte returnera bollen liksom.

Bernt sa...

Charlie!

Problemet är att det är inte bara att gå. Man tycker synd om vederbörande och vill hjälpa. Är det som i mitt fall att hon kastar i sig en burk tabletter inför mina ögon och säger att hon gör det för att jag vill gå. Då är det jävligt svårt att göra slut. Det är lättare att det slutar med att man sitter på akuten och lovar dyrt och heligt att man måste försöka i alla fall. Så! Reagerade jag i alla fall.

Ändå så vet jag rent logiskt att det är ren utpressning. Men! Ändå.

Bernt sa...

Charlie!(15.33)

OK!
Jag förstår.

Systerdyster sa...

Bernt:
För att orka umgås med någon som är hel/halvpackad är det nästan en förutsättning att man själv pimplar lite. Var glad att du inte skaffade barn med den kvinnan. Men å andra sidan, då hade du haft vårdnaden som i en liten ask...

M sa...

yeah digging syster *S* Härliga låtar!

Charlie sa...

Bernt: ja det förstår jag. Bara för att man logiskt vet att det inte blir bättre och att man måste rädda sig själv så klipps ju inte alla känslor av för det. Och även om man tänker att man i en sån situation slutar att älska någon, kanske inte ens tycker om den så ska man ju vara rysligt kall om man bara kan rycka på axlarna och gå när nån är i begrepp att göra vad som helst, supa ihjäl sig, knarka bort sig från kartan eller ta livet av sig. Eller ännu värre, den som har en partner som har egna barn som inte är ens egna som man inte kan ta med sig från en destruktiv och förtvivlad människa.

När den andra har tappat allt ansvar så står man ju där själv med det.

Det är ju ofta det är så bland par. Även vad gäller annat. Ju slarvigare den ena blir desto mer ordentlig blir den andra och så kan man förstärka det här jättemycket. Eller den ene sparar pengar och den andra börjar tycka att vi måste ju unna oss något och så fördelas egenskaperna på ett konstigt sätt. Vad gäller vissa företeelser kan det kanske passa vissa par att dela upp men för det mesta blir det obehagiga spänningar eftersom man måste kompensera den andre, fast man kanske inte vill.

Bernt sa...

Systerdyster!

Ja jädrar! Det har jag aldrig tänkt på.
Det kanske var dumt att jag inte skaffade barn med henne, för hon ville.

Hur korkad kan man va´? :-)

Bernt sa...

Charlie!

I de flesta fall så tycker jag att man ska dela på alla kostnader och det som blir över delar man lika på oavsett vem som tjänar mest.

Det första du skrev!
Är något av detta något som du själv lever i?

Systerdyster sa...

Bernt:
Men för de ev. barnens skull var det klokt att avstå!

Nu ska jag sova middag. Något som jag numera unnar mig på lediga dagar. På återseende!

M sa...

Dinnertime...Arrividerci

Anonym 19:11 sa...

Charlie. 15.46. Oh ja vad jag känner igen det!
Samma mönster finns hos familjer i vidare mening. Vare sig de är funktionella eller dysfunktionella. Alla blir till slut tilldelade en roll som man helt enkelt inte kan ta sig ur. Men hur farao tar man sig ur det.
Nu håller jag också middagspaus.

Fia sa...

Tittar bara in som hastigast för att säga: obuntubotho!

Det var en lång middag må jag säga, hoppas det var gott!

Apropå tv från förr så får man ju inte glömma Benny Hill. Eller, inte fullt så längesen, Riket med Ernst Hugo Järegård. Ok, här pratar vi inte drömprinsar och kärleksdraman, bara ren och skär underhållning.

Hemliga armen var ju bra också. De andra såg jag aldrig, förutom Mot alla vindar.
Men vem bryr sig :-)

Annars är jag ganska förtjust i danska serier. Dom är duktiga på det, danskarna.

Så. Dags att hoppa ner i bingen. Ska läsa lite innan det är dags att sova.

Tristan sa...

Bernt, du framstår ju som riktigt sympatisk. Men det "sårar" mig att du inte tycker att bloggen är seriös! ;-)

Den är bloggen är ju dynamiskt psykosocial!

Förövrigt, liksom Fia säger, tycker jag von Triers Riget är rakt av grym och då inte minst på grund av Ernst Hugo Järgård.

Bernt sa...

Tristan!

Jag har bara varit med er några dagar hittills, men jag har redan blivit upplyst att det är ni visst ibland sådeså.

Så det köper jag. :-)

Systerdyster sa...

Gomorron/kväll! Jag sov visst middag några timmar för länge. Och krogen verkar lite öde så här en måndagkväll i januari.

Obuntubotho önskas er alla. Finns nu även som stolpiller har jag läst i The Lancet. Jag försöker introducera obuntubotho på min arbetsplats men där är de så bakåtsträvande och säger att det går precis lika bra med selleri.

valens sa...

Vid ett snabbt ögonkast såg en intressant uttryck...
Den är bloggen är ju dynamiskt psykosocial!

Det vore ännu mer intressant att lässa mer om den här eminenta formuleringen...

Go' natt.

maja lundgren sa...

Ja, obuntubotho! Jag har lite att läsa ikapp ser jag... tills vidare ger jag en dunderseriös nick åt Anonym 19.11 klockan 13.00, konstaterar att nickkaparna och provokatörerna är väck, tillägger att det förvisso var barockt och delvis skrattretande men att en del av dem var lite kusliga (t.ex den som sparkade på Systerdyster med nicket Adams mamma).
Många inlägg här som är värda att vidareutvecklas. Och som sagt, humor är INte motsatsen till allvar.
Idag har jag "barfat" Xerxes och Atossa.

Systerdyster sa...

Barfat? Jag är trög.

maja lundgren sa...

Systerdyster: hehehe närå, det här är ett slangord jag precis lärt mig. För såna här överambitiösa kattägare. BARF (bone and raw food): att barfa är att ge katterna rent kött, istället för kattmat. Och när det är extrapris på nöt eller lamm brukar jag barfa dem. De tycker väldigt mycket om BARF, kan jag säga. Fläskkött och rå kyckling har jag inte provat än, vet inte om det är så bra. Men Xerxes gillar kycklinglever.
Det ska vara okokt.

Systerdyster sa...

Aha. Då har mina katter blivit barfade med lövbiff som sönerna glömde att äta.

Lite kul. När Rizzo har diat har vi skämt bort henne med rå scampi då och då. (Ja, jag skämmer bort katterna!) När ungarna var några veckor började hon dela med sig av scampin till sina totalt oförstående barn. Men, en god och generös mor är hon. Godnatt!

Bitten sa...

Syster..

Att dela med sig av scampi må vara hänt.. men "den goda och generösa modern" Smulan, som jag hade när jag bodde på Sollerön, hon "delade med sig" av en livs levande skogsmus, hon.. INOMHUS, eftersom jag inte lät småttingarna gå ut.. :-) Bebisarna fattade ju nada så det blev en munter musjakt ska jag säga.. Jag lyckades faktiskt rädda livet på den.. Först när hon kom in med den trodde jag ju att det i vanlig ordning var en redan slaktad mus.. inte visste jag att hon tänkte bedriva undervisning i mitt kök!! :-)

Bergslagstroll sa...

Säger inget mer än I Fablernas värld!
http://www.youtube.com/watch?v=UfrkKqu7OVs

maja lundgren sa...

De är galna i räkor. När jag skalar räkor vid diskbänken ställer sig Atossa på bakbenen på köksbordet och knackar mig på axeln med ena tassen. Inga klor eller så, bara ett försiktigt påminnande om att hon är där. Jo, jag skämmer bort dem också, lite grann. Men framledes hoppas jag att de fångar lite möss och varför inte fåglar utomhus (ganska osentimental när det gäller sånt, helst vill man inte se det förstås och inte att de kommer in med dem...) Fast det blir väl mask, då.
Godnatt!

maja lundgren sa...

Hej Bergslagstroll förresten, det var inte igår! Funderare är en annan sån som jag saknar ibland.

maja lundgren sa...

Och jag gillar också uttrycket dynamiskt psykosocial.

maja lundgren sa...

För att det inte ska bli några missförstånd: jag tycker också att Bernt verkar sympatisk. Och visst kan man bli fartblind i en debatt. Ciao!

Systerdyster sa...

Bitten:
Självklart ska kattmammorna ta in levande möss så att småttingarna ska få träna. Levande möss, fåglar ocg grodor brukar den ömma modern släpa in som övningsobjekt. Jag har lite sårt för den biten av kattpsyket. Godnatt igen!

Zigge sa...

Bernt verkar vara en schysst nubbe. No hard feelings (minns inte om jag förolömpat Bernt)
Det får inte bli för mycket konsensus.

Zigge sa...

Snubbe. Fan också.

maja lundgren sa...

Systerdyster: antar att jag borde ha svårare för den delen av kattpsyket än jag har... Det är klart, den där tendensen att leka med bytet så länge som möjligt är ju inte så kul. Det sägs att det beror på att tamkatten har blivit av lite med jaktinstinkten, och måste "trigga sig" för att kunna döda. Jaja, det är väl bäst att se åt ett annat håll helt enkelt.
Zigge: hm, den som nämnde't han klämdet? (apropå schysst nubbe).
Nej men självklart, nu är det så att jag fortfarande inte hunnit läsa allt, men diskussionen kan ju fortsätta.
Nu ÄR det god natt för min del.

Systerdyster sa...

Maja:
Eftersom Atossa och Xerxes inte fick någon jaktträning med den ömma modern så faller det på dig att lära dem allt om hur man fångar småvilt.

De västa jaktbytena jag varit med om var dels en gigantisk rådis, sådär 20 cm + svans, troligen självdöd men insläpad i köket och förra sommare när jag hade en skrikande padda i vardagsrummet. Det pep!!!
Skogsmös är ju iallafall rätt söta.:-)

Systerdyster sa...

Bernt är en hyvens snubbe. Hoppas han inte blev kränkt av att kallas nubbe så här efter alkoholdebatten tidigare i tråden. Dessutom gillar han "Lyckliga gatan"! (Mer än man kan säga om min man, han tycker jag har ganska vämjelig musiksmak och jag kommer inte få välja låtar i jukeboxen)

Charlie sa...

Min lilla lånekatt försökte hamna överst i hierarkin på morgonen men blev snart satt på plats så nu råder friden, då det är bestämt och inget mer att diskutera om det. Nu är de lyckliga och leker i stället.

Men jag sa ju i andra inlägget "Dialekt? Nej, tack men gärna en nubbe!" hahaha....

Jag har varit så hängig länge, jag borde pigga på mig och skriva lite. Jag har inte den rätta orken. Måste kanske äta en apelsin. Då blir man väl pigg?

Systerdyster sa...

Charlie:
Apelsin och kiwi! Eller så lägger du dig på soffan och låter maken mata dig med vindruvor. Klart uppiggande på alla sätt och vis!

I december var jag totalt matt och ordinerade mig själv Rosenrot och Ginseng. (det här var alltså innan jag kände till obuntubotho) Efter någon vecka undrade omgivningen om jag gick på amfetamin eller nåt liknande. Effektivt var det iaf!

Charlie sa...

Jag vet inte om jag törs äta rosenrot och ginseng på grund av de mediciner jag har annars hade det varit en lösning. Och kaffe hjälper ju bara de första dagarna så det är ju ingen idé på sikt.

På åttiotalet köpte jag nåt sånt där preparat och det var efidrin i det, blev jättepigg. Läste sen i tidningen att de dragit in preparatet vad det nu hette.

Men obunttubothon kanske börjar hjälpa nu, det var ju först i går jag började känna till det så det kommer väl. Får väl ta lite vindruvor med maken tills dess.

Jag har ju inte börjat med min 88-dagarssås än. Vill ju göra det men känner mig hjärnslö.

maja lundgren sa...

Energidrycken Monster. Fruktansvärt effektiv. Men kanske inte helt bra för hjärtat, jag vet inte.
Lånekatten... stakars lelleliten...

Systerdyster sa...

Jolt Cola gick jag på när jag pluggade. Innehåller 3 ggr så mycket koffein som vanlig Coca Cola. Monster har jag sett att mina söner sippar emellanåt.

Charlie:
Om man äter läkemedel ska man alltid kolla att det inte är kontraindicerat med hälsokostpreparat. Klokt av dig! Det är lustigt att människor knaprar en massa piller från hälsokosten och tror på effekterna men ändå inte räknar dessa preparat som läkemedel och glömmer att tala om det när de kommer i kontakt med den traditionella sjukvården.

Jag är lite slarvig och har en plastbytta med läkemedel i speceriskåpet i köket. Tyvärr höll ene sonen ta Axilur (katternas avmaskningsmedicin) istället för Alindrin (Iprensyskon). Det hade varit värre om det varit tvärtom. Katter tål inte vanlig värkmedicin som Alvedon, det är tydligen direkt dödligt. Sonen är ännu inte avmaskad.

Bernt sa...

Tack Maja, zigge, tristan och andra som tycker jag verkar vara schysst. Sånt värmer alltid att höra.

Själv försöker jag vara just det och med rättspatos, speciellt i vissa frågor.

Jag är uppväxt med att rättvisa och ärlighet är nummer ett. Det har min mamma matat in i mig, så det sitter i ryggmärgen. :-)

Ha det gött allihopa!

Bernt sa...

Systerdyster!

Tack du också. Nej! Jag har inte sett alkoholdebatten än faktiskt. Och nubbe förstod jag var en felskrivning. :-)

Bernt sa...

Åh! Förlåt Systerdyster!

Nu kopplade det. Du menade den alkoholdebatt vi hade alltså. Nejnej! Ingen fara helnykterist är jag inte riktigt. :-)

Systerdyster sa...

Bernt:
Ingen fara! En del av trådarna på den här bloggen är bland det roligaste jag läst. Fast man får ju avsätta en del tid om man ska läsa ikapp. Jag tror inte att du kommer finna så mycket av radikalfeminism här, men annars har det mesta mellan himmel och jord avhandlats, litteratur, musik och matlagning bl.a.
Dessutom ar krögaren visat ett enormt tålamod eftersom hon och hennes gäster med jämna mellanrum anklagas för att vara giftpaddor och det numera klassiska "bottenskrapet på avskrädeshögen". En metafor som borde ingå i "Bevingade ord".

maja lundgren sa...

Syster D: jo och en del är ofrivilligt komiska - (de anonyma à la" Det är inte bara osnyggt utan också tämligen osunt." "Hamnat i dåligt sällskap". m.m.)

Charlie sa...

Fiskaren kliade sej på ryggen.

maja lundgren sa...

Det var kryptiskt du, Charlie! Hihi!
Sånt gillar jag - ungefär som när man får röster i huvudet.
(Måste slänga till diagnosmakarna nåt)

maja lundgren sa...

Jaha, sej! Okej, den var inte dum!

maja lundgren sa...

Torsk på sej. Nja. Hm. Lugnom i stormenom.

Charlie sa...

Torsk i ugn till dej och mej och lilla sej där borta i hörnet.

maja lundgren sa...

Man bör inte klia sej på fiskpinnen under en bättre middag.

Charlie sa...

Om en prostituerad blir trött på sina kunder då kan hon sälja torsk på blocket.

Charlie sa...

Hon såg honom i ögonen, ställde ett fiskfat på bordet och la sej på det. Sen älskade de våldsamt och länge.

maja lundgren sa...

Ajajajaj... någon bokbrännare och bloggbrännare därute kan få för sig att det här är en giftig slampool för förvriden galenskap och skeva värderingar. Mitt fel, givetvis.

Charlie sa...

Ja vi bör nog tänka lite på koncernen och den knipa vi försätter den i också, inte bara yla under fanorna så här. Det vore ju synd om koncernen skulle tippa nu också. Ojne vojne.

Systerdyster sa...

Hur mår egentligen Ank- Käthe? På bilden ser det ut som hon blivit av med större delen av kroppen. Och för att komme till Düsseldorf måste man passera Danmark, inte sant?

Och på tal om katter och jakt. När fågelinfluensan härjade (eller inte, snarare) så var min kära mor oroad över att mina katter skulle fånga svanar och att vi alla skulle gå en kvalfylld död till mötes. Jag tror alltså inte att Ank- Käthe behöver oroa sig över AStossa och Xerxes. Nyflygfärdiga sparvungar brukar däremot ligga illa till.

whitelady7 sa...

Pa tal om fiskar och ankor, hur gar det med baconsjukan i Svedala?

Systerdyster: Har du sett de svarta svanarna vi har har?

Systerdyster sa...

Whitelady7:
Baconfebern uteblev som den rikstäckande farsot den troddes bli. Människor har förvisso dött av den men det rör sig om 10-20 personer, tror jag, de flesta med andra diagnoser i botten. Jag har inga siffror på insjuknade och döda men någon epidemi har det inte blivit. Hos er då?

Svarta svanar fanns när jag bodde i Hstings, East Sussex. Inplanterade i stadsparken. Jättevackra men är inte svanar lite farliga?

Systerdyster sa...

Hastings. 1066, ni vet.

whitelady7 sa...

Systerdyster: Samma har, ryktet om farligheten var lite latt overdriven. Men visst, 17 personer dog, och det var en del andra obehagligheter i samband med den. Vi hade en liten 13-aring som lag forst i ecmo, och sen fick allehanda foljder efter den. Den slog hardast mot unga och de med underliggande problem. Som snacket "pa firman" gick, sa berodde det pa att de unga inte haft tidigare influensor och darmed mindre motstandskraft. Kanske ar det inte helt fel att bli lite sjuk ibland...
Svanar ar skitfarliga (tycker jag i alla fall) vart jagad av ett par nar jag var och badade med en kompis i min grona ungdom. Smarta ar de ocksa, mamma svan skar av oss fran handdukarna pa bryggan, pappa svan lat oss inte komma in i omkladningsrummet dar kladerna fanns... Det vart till att cykla hem till kompisen i full fart, kallt och dj...vligt i blota baddrakter :-) Jag svar pa att de skrattade for full hals nar vi gav oss ivag!

Systerdyster sa...

Whitelady/:
Fniss! Svanarna, alltså. Min stora, feta, kastrerade hankatt låter som en svan när han får nog av alla andra mer barnsliga katter. Då lägger sig de andra platt på golvet tills anfallet gått över.

Jo, det tycks ju som om man har ett visst skydd mot fågel- och svininfluensn även om man bara haft den "vanliga" flunsan.

Nu inväntar vi årets epidemi av "vinterkräkan".
Jag har hittills klarat mig, kanske tillhör de 10% som är immuna. Men ganska äckligt brukar det vara, att vada bland både det ena och andra och bädda rent, torka upp, tvätta. Iiiäsach! Kör vitpepparprofylax 10-12 vitpepparkorn på fastande mage gör susen.

Ulrika sa...

Systerdyster, vitpepparprofylax? Skramlar man bara ner pepparkornen i magen sådär? Varje dag???

Peppar, peppar ta iträ och tvitvitvi det var ett tag sedan... ash vågar knappt uttala hela meningen. Men magsjuka suger verkligen ;)

Systerdyster sa...

Ulrika:
Nä, jag har tagit någon gång/vecka. Men, ja, rakt upp och ner. Även om det bara är flum så prövar jag hellre det än att få "kräkan".

Jag kanske är en olämplig sjuksköterska. Adams mamma har nog rätt. Men jag har aldrig petat i mina "gamlingar" några pepparkorn, de brukar ha så känsliga magar.

whitelady7 sa...

Systerdyster: Kan tanka mig att lagger sig platt i det laget :-) Vasande hankatter bor man halla sig val med.

Vinterkrakan ar inget kul, men det dar med vitpeppar var nagot nytt! Jag ar ganska immun sjalv mot just det, misstanker att det ar en "perk of the trade" :-)

whitelady7 sa...

Och "Adams mamma" har inte ratt i en enda bokstav.

Ulrika sa...

Instämmer med Vita Damen, "Adams mamma" kunde inte ha mer fel!

M sa...

Men hörni, har inte väldigt många vaccinerat sig och mycket tack vare det så blev inte spridningen av baconsjukan så stor, kanske?

M sa...

Vinterkräksjukan hade jag 2002. Var sjuk i flera dar. Den var hemskt! Hoppas slippa få den igen, men man kanske inte får den igen om man en gång haft den?

Systerdyster sa...

Ulrika och Vita damen:
Äsch, då. Men smickra på för fasiken, jag är en bekräftelsetorsk!

Systerdyster sa...

MO:
Sorry. Man kan få den år efter år...

M sa...

Aj då! Nåja, har ju sluppit från 2003 fram till nu...peppar, peppar!

Ulrika sa...

En del påstod att en av den bidragande orsaken till "utebliven massjuka" var att folk höll en god handhygien.
Så, i själva verket så befolkas/befolkades Svedala av en hoper snuskgrisar som inte hade vett att tvätta händerna efter toabesöket etc. ;)
Mjae, vet inte det jag...eller vill inte tro så

Ulrika sa...

'de bidragande orsakerna'

Systerdyster sa...

Vet ni, en period var det omöjligt att få tag på handsprit och besökare snodde våra flaskor.
Nu finns det handsprit att handla överallt. Själv har jag köpt en yttepytteliten flaska à 35:-bara för att den var så söt.

Tristan sa...

Valens

Jag kan ge dig en ostensiv definition av "dynamiskt psykosocial".

Nu pekar jag med heeela handen ut den här bloggen som definition av "blogg som är dynamiskt psykosocial".

Så, det var dagens lingvistiskt goda gärning.

Systerdyster sa...

Tristan:
Det finns bloggar som är statiskt asociala...

M sa...

19:11

Nja, jag tror nog det beror på att så många gick och vaccinerade sig. Själv har jag inte köpt en enda flarra handsprit.

Tristan sa...

Systerdyster, det gör det; jag tror jag har sett en och annan!

Ska förövrigt försöka vårda mitt språk. ;-)

M sa...

Fast det är klart för de ovaccinerade kanske handspriten gjorde sitt till.

Ja, just det undrar hur många det var som vaccinerade sig? Har det kommit några siffror på det?

M sa...

Nu är det visst brist på säkringar (proppar) hörde jag. Folk eldar på med extraelement.

Inte jag, här är det varmt och skönt i min lägenhet.

Anonym 19:11 sa...

MO. Va??

M sa...

19:11

Ja, om det stämmer vet jag inte. Var nåt jag hörde bara av nån.

M sa...

Moderna kåkar har ju moderna anordningar - moderna proppskåp där man inte behöver proppar men de kanske inte är i majoritet. Have no clue!

M sa...

*eldar på med extraelement så propparna ryker skulle det stå.

Anonym 19:11 sa...

MO. Ja ähm alltså. Jag bara blev så förvånad att du verkade svara mig. Jag tror att du förväxlade mig med Ulrika :))

Sånt händer oss alla då och då :)

M sa...

19:11

Jaa, det gjorde jag visst. Tog fel på ER hehe...sorry

Anonym 19:11 sa...

Jag hittade en siffra för Skåne som gällde läget för en månad sen. Då var hälften av befolkningen vaccinerad. Man siktade på 75% innan jul. Om det blev så vet jag inte förstås. Men skulle detsamma gälla hela landet är det ändå en hög andel vaccinerade.

Systerdyster sa...

Jag tror att Tristan är rödhårig.

M sa...

19:11

Ja, det är många det - så inte konstigt det int blev ett "massinsjuknande" - om siffrorna är så höga.

valens sa...

Talking about psychodynamics...

After another One Flew Over the Cuckoo's Nest I just remembered about Richard Nash's play The RainMaker...

Please take a couple of minutes and think about it...

Good night!

Systerdyster sa...

19:11:
Ni skåningar överkonsumerar antibiotika och nu detta vaccin. Region Skåne har väl flest läkare/invånare (undantaget Östermalm, då) så klart som tusan att ni norpade åt er vaccinet först av alla. Att några norrlänningar blev utan var det väl ingen som tänkte på??? ;-)

Anonym sa...

Har inget intresse av att ingå i en global klinisk prövning och har därför avstått från vaccination. Övrlevde baconfebern utan problem, det var den lindrigaste influensa jag haft i hela mitt mitt liv.

Är det någon som har info om varför Marina valt att ha inloggningskrav på sin blogg? Nån som vet vad som hänt?

Anonym sa...

Det var fan så mycket fel det blev i min kommentar! Jag hoppas och tror att ni förstår iaf.

Systerdyster sa...

Anonym 22:01:
Inte en aning om vad som hänt med Marinas blogg. Stängd för allmänheten är den tydligen.

Anonym 19:11 sa...

Systerdyster. He, he. Ja, man får ju vara lite om sig och kring sig om man vill komma någonvart ;-)

Nej, men den höga andelen vaccinerade i Skåne redan för en månad sen berodde mer på en nästan fruktansvärd effektivitet i kampanjen. Alla fick kallelser hem i brevlådan när man stod på tur. Det tror jag gjorde mycket.
Men vid det här laget borde man ha hunnit ikapp i samtliga landsting tycker man, och har man liknande siffror där så är den en stor andel av befolkningen som vaccinerat sig. Så stor andel så att det borde ha gjort en del för att hejda smittspridningen kan man ju tycka. inte kan det enbart bero på handspriten.

Anonym 19:11 sa...

Systerdyster. Jaså du tror att Tristan är rödhårig. Jag antar att det beror på ynglingens språk som jag hörde hade fått änglar att gråta och fru Gud att börja svära :)

Anonym sa...

Är Tristan skåning?
I så fall måste han vara tjock!

Systerdyster sa...

19:11:
Jag sitter med mitt luktsalt och är fortfarande alldeles tagen av att ha läst denna harang av svordomar. Jag förstår att dina barn aldrig skulle uttrycka sig på detta vis och ber om ursäkt att jag öht kom på tanken att T var din son.
(Jag undviker att citera, då svartnar tangentbordet.)

Klart gossen är rödhårig. En illbatting!!!

Anonym sa...

Valens!

Strålande: One flew over the Cuckoo´s nest. ´

Länge sen jag såg detta och jag kommer genast att tänka på Indianen:

http://www.youtube.com/watch?v=7Dnf1I3Twps

Han kunde ju prata. Föra dialog

Anonym sa...

Valens!
Blek Af Nosen?

:
http://www.youtube.com/watch?v=HnMjekK3ZXA

Systerdyster sa...

Syster Rached har vissa likheter med mig!

http://www.youtube.com/watch?v=B5NyyC-UjBM&feature=related

maja lundgren sa...

Lysande, Valens.
Syster D: inte är du väl en Syster Rached?
Anonym 23.27, 23.33, och den som bollade videor till MO och Bernt igår: mmm hmmm, osynligast i världen *s*.

Systerdyster sa...

Maja:
Nej, men jag skulle gärna vilja ha en sån där styvstärkt systermössa som Miss Rached.
Annars är jag berydligt vänare.

maja lundgren sa...

Betydligt värre, tyckte jag du skrev, haha.
Men du lobotomerar väl inte gamlingarna iallafall, va?

Systerdyster sa...

Maja:
Visste du att Nobelpriset i medicin och fysiologi, 1949, gick till lobotomins skapare;
E Moniz.

Nej, jag är lite rarare än Nurse Rached. Fast visst vore det alldeles underbart att nån dag, då och då, inta hennes roll. Utan lobotomier.

janne sa...

Jag tog till sist för mycket av allt som livet bjöd
och sattes i ett fängelse på vatten och på bröd.
Minns inte meningen innan. Har så letat den låten

«Äldst ‹Äldre   201 – 400 av 400   Nyare› Senaste»