tisdag 5 januari 2010

Vi ska klara av'et

"Skärmdumpa".
Det kommer ett inlägg till den här videon, jag skrev något som kändes för jolmigt så jag tog bort det.


848 kommentarer:

«Äldst   ‹Äldre   801 – 848 av 848
Bernt sa...

Anonym!

Tack!
Stå på dig annars står någon feminist på dig. Har jag hört. :-)

Anonym 19:11 sa...

En ettrig en. Nu har du fått mig att sitta och googla katig :)
Är du månne östgötska?;-)
Jag har faktiskt aldrig hört det ordet förr
Se där vad man får lära sig.

Tack Fia. Jag trodde nog det, men började tvivla. Jag är ingen datorexpert.

Den där rullen om hur några ungdomar hackar in i Pentagons datorer, är det nån som minns vad den hette? Den var bra vill jag minnas. Kom på 80-talet eller tidigt 90-tal.
Jag skulle gärna se om den.

Charlie sa...

Haha jag funderade också över det, först tänkte jag att det skulle stå kantig, men så erinrade jag mig att jag hört katig förut.

Kattig kan man vara också. ;)

Min lillalånekatt har slutat att fräsa nu och kommit ut ur sitt lilla hus och hälsat. Skönt!

Systerdyster sa...

Katig trodde jag var skånska, men då borde Seveneleven känna till det. Tyken kan man vara på västkusten. Måste googla.

Själv är jag mest kattig och igår var jag grinig och snarstucken. Lite som Charlies lånekatt. Nu har jag hållit mig i mitt lilla hus och kryper fram utan att fräsa eller klösas.

Och tack Tomtemor för dina kloka ord.

Systerdyster sa...

Haha. Jg fick "spider" som verifieringsord. Vad säger ni om det?

IAMB sa...

Katig=stursk, uppkäftig, stöddig, kaxig

i Småland o Östergötland

enligt

http://www.folkmun.se/definition/katig

Jag hade hört ordet, men inte är det många som använder det i dagligt tal, här där jag bor.

Enligt samma källa finns ett ord "Näbbastyve" med samma betydelse. Aldrig hört. (Men det säger förstås inte alls att det inte skulle finnas. Låter tvärtom plausibelt.)

Charlie sa...

Näbbastyve...... hahahaha vad kul.

Det ska jag säga till nåt barn en vacker dag, å vad du är näbbastyv.... hoho..

Charlie sa...

Systerdyster; Har du klöst och fräst och varit näbbastyv?

Systerdyster sa...

Jag är tyken, katig och väldigt näbbastyv.

Vilken rikedom det finns i dialekterna. Synd att alla "länningar" som flyttar till Sthlm snabbt som ögat gör allt för att låta lika slätstrukna som oss urstockholmare. (Nja, de e bara på morsans sida som man kan gå sådär 10 generationer tillbaka)

En kollega, härstammande från Västergötland presterar de mest häpnadsväckande Liiidingö- iiii:n eftersom hon försöker glömma/gömma sitt ursprung. Hon avslöjar sig då hon tror att det heter Tissdag när det i sjäkva verket heter Tiiisdag.

Katig, tyken, rälig etc. Det är ju helt, jäkla underbart.

M sa...

Good Morning!

Såg att MA är orolig för Majas fortsatta författargärning.

Det tror jag inte hon behöver vara. Är det nån som uppfört sig sansat i hela den här soppan så är det Maja.

M sa...

OJ, tio generationer tillbaka stockholmare, systerdyster?

Charlie sa...

MO: man blir lite full i skratt trots allt...

I övrigt så tror jag inte att jag har några komentarer om det där.

På tal om liidiingööiiin, så har jag hört att tonårstjejerna här i västerbotten har lagt sig till med det där ibland när de blir upptrissade. Så det spriider sig.

Det beror kanske på videobloggandet på netet, de hör tjejerna prata med iiin när de står där och tvistar sitt hår. Fast min dotter har slutat med det där nu, jag fick biita mig i tungan för att inte säga nåt, väl medveten att om man säger nåt så fastnar det då absolut. Hon och kompisarna lät så där ett helt år. Det var absurt tillsammans med int och andra kapade ändelser.

Charlie sa...

Min lånekatt är väldigt näbbastyv, hon ställer sig på bakbenen alternativt på sidan och skjuter rygg. Mina kattar suckar lite grann och sätter sig ner och tittar på henne. De är måttligt imponerade.

M sa...

hehe charlie

Ja, att man vill låta så hörru...

Fast det finns andra ställen i Svedala där man låter på iiii. Fast kanske på ett lite annorlunda sätt. Minus snobberisoundet.

I senaste Ica-reklamen gör ju killen parodi på de där bloggarna...med iiii o allt...hehe

M sa...

Det brukar ta ett par dar innan katter accepterar varandra och blir friends...

Charlie sa...

Ja hon har ju slutat att fräsa, nu fjantar hon mest på, men hon är lite rädd än. De andra två tar henne för vad hon är, en katt som inte är helt vuxen och lite busig men behöver lite tid på sig. De tar det med ro. Klokt.

Ser hos MA att AHR tycker att det är konstigt att Bonniers låter Maja ha en sån här blogg, håller henne om ryggen. Jag är mållös.

Vill de att Bonniers ska tvinga maja att sluta blogga, ungefär som villaliv tyckte att IC skulle göra? Eller hur tänkte hon där?

Systerdyster sa...

MO:
Något ditåt, ja. Jag kanske kan få hjälp med släktforskningen ;-)
Farsgubben härstammar från Hälsingland så jag blev drillad att säga "dörr" inte "durr", "räkor" inte "reker".

Det lär ju finnas ett antal olika stockholmsdialekter. Förr kunde en språkvetare höra vem som kom från Kungsholmen, Söder och Vasastan. Själv har jag sliiipat bort miiina iiii:n och inbillar mig att jag talar nån sorts rikssvenska. (vilket ingen annan tycker). Men min älskade som kommer från söder om söder och jag som kommer från de norra förorterna har ganska olika ordskatter. Och då är vi uppvuxna sådär 30 km från varandra.

M sa...

charlie

me too mållös...o AHR ja herremin - vilken dam! *S* Ba too much asso !

M sa...

Systerdyster...ok...Mina päron är inflyttade från Medelpad och småland/östergötland. Själv är jag uppvuxen söder om söder.

Det var en dam en gång som påstod att hon kunde höra att mina föräldrar inte var från stockholm, men det förstår jag inte alls. För jag snackar verkligen på e.

Reven raskar över isen...*S*

Charlie sa...

Stockholmska från 70-talet låter roligt tycker jag. Det är en helt annan takt i talet än nu. Det gäller väl i och för sig allt tal, men just stockholmskan blir rolig i min öron.

Ja det kan jag tänka mig att det finns olika stockholmsdialekter, man hör ju det fast man vet inte vart vad hör hemma.

Systerdyster sa...

Jag har läst/hört att Lidingöbornas iiiii:n härstammar från bohuslänningar som slog sig ner på ön för att bedriva fiske för X antal år sedan. Och Lidingö-iiii:n är betydligt värre än Djursholms- eller Östermalms-iii:n.

Ganska komiskt, att anamma något så "bonnigt" och uppfatta det själv som höjden av tjusighet.

Nä, dags att våga hoppa in i duschen. Min dyra bergvärme vägrar att fungera och medeltemperaturen i huset är +15. Att frysa är ett plågsamt sätt att bli av med övervikten efter allt julgodis. Jag somnade med dunjacka + duntäcke igår kväll. Men idag är det bara -6 ute så det finns väl hopp om att jag får behålla min vikt ett tag till.

IAMB sa...

Skrev en kommentar angående AHR:s inlägg, men jag klantade bort den.

Gick i stort sett ut på att jag blev helt skakig när jag läste den. Och fick lust att fråga AHR om hon är riktigt klok egentligen. Samt att jag kopierade inlägget.

Samt att Charlies parallell med Villaliv är riktig.

M sa...

Min dotter brukar köra lite Kenta o stoffe som en kul grej.*Ta din jäval cigg o dra till Bahamas* *S*

Hon har kollat på "De kallar oss Mods".

Egentligen är det ju sorgligt, för de är ju så påverkade, men lite kul för de de står där o "skäller" på varandra. Fast det låter ju inte som de skäller.

Charlie sa...

Var det så det var, jag har fått för mig att det var stockholmare som åkte på sommarnöje i Bohuslän och anammade det, kanske för att visa att man varit bortrest över sommaren där man talar annorlunda. Men jag kanske har blandat ihop det, eller så finns det flera varianter i omlopp. Varav kanske bara en är den rätta, har ingen aning.

IAMB sa...

Det är i och för sig rätt fånigt att fråga någon om hon är riktigt klok...:-)

Vad ska man läsa ut av svaret...

Systerdyster sa...

Jisses! Fy på er!!! Sila snacket lite nurå så ingen hamnar i kurran p.g.a. förtal.
Japp. Instämmer med MO: Ba too much asso.

M sa...

IAMB *S*

Jamen herregud - inte konstigt att den frågan poppar upp...

M sa...

Ja, bäst att sila snacket asso...hehe

Charlie sa...

*silar som fan*

Charlie sa...

Alltså inget missbruk asso...

Systerdyster sa...

Charlie:
Så kan det ju vara. Jag är inte allvetande, fast jag försöker spela Gud ibland.

Jag har en väninna som numera bor i Mölle (by the sea). Hon talar en outgrundlig rotvälska, nån stockholmska fast med skånsk intonation. Eller om det är tvärtom? Kul låter det iaf.

När jag var tonåring var jag på ridläger i östergötland om somrarna och pratade flytande öschötska. (allt för att anpassa mig och undvika mobbing)

M sa...

Nä vem är Gud? Fast å andra sidan om h*n/den/det finns så finns h*n nog inom oss alla.

Ut i skogen ska vi gå...hej då!

Charlie sa...

På tal om att anpassa sitt språk för att passa in och undvika förtretligheter, så måste vi ju förr i tiden ha talat många språk. I alla fall de som sysslade med handel.

Och det visar sig ju också att man ställer om sitt huvud när man talat en annat språk. En del till den milda grad att de har svårt att byta tillbaka i hast. En del säger ju att såna människor gör sig till, gör sig märkvärdiga men jag tror att det är så olika hur snabbt man kan ställa om. Jag tror faktiskt inte att det finns många som till exempel skulle låtsas att de inte kan svenska när de kommer tillbaka till Sverige efter lång tid utomlands. Det är bara olika svårta att switscha.

maja lundgren sa...

Katig hade jag aldrig hört, funderade lite på om det betydde tjatig (inte för att jag tyckte En ettrig en var det utan mer som förklaring).
Systerdyster: "nån stockholmska med skånsk intonation", jag tror jag vet vad du menar. Man kan höra den varianten i media ibland. Jag har fått en förklaring någon gång - att det är stockholmare som flyttar söderut som lägger sig till med den, eller om det är ännu mer invecklat.

Bernt sa...

Katig ser jag att ni diskuterar.
Det används i södra värmland också. I alla fall förr.

Dessutom är den vackraste dialekt jag hört nå´n gång. Det var en kille från Gotland som bott en tid i Stockholm. Den blandningen blev skön. :-)

Maja!
Börja inte nu att deleta mig av nån konstig princip tack!

Systerdyster sa...

Gotländska är som poesi i mina stockholmska öron :-)
Värmländska är inte heller så dumt, Bernt ;-)

Lena sa...

Igår ifrågasattes Marinas kännedom om de två barnärenden hon skrivit om på nätet.
Marina vet nog betydligt mycket mer än många som påstår sig veta. Det hon inte gör är att exploatera barnen som flera andra gör, för att bevisa att hon har rätt och andra fel.

Det är fruktansvärt att se hur barn hängs ut på bloggar, i böcker och i tidningar enbart för att vuxna människor ska vinna på det.

Bernt sa...

Systerdyster!

Jag gjorde militärtjänsten ihop med den killen jag pratade om. Han var öppen och lite pratglad också.

Jag minns så väl när vi låg i tältet på kvällen och så låg jag och lyssnade på honom när han tjötade. Ja! Det var som ljuv musik. Jag somnade så gott.

Tack! För Värmländska det pratar jag, men det förstod du va?

Bernt sa...

Lena!

Håller med dig!
Det är fruktansvärt när så allvarliga saker hängs ut på nätet. Detta ska i första hand myndighetrna ta hand.Det är så många människor som kan ta skada helt oförskyllt.

Så! Man ska nog tänka sig för innan man startar namninsamlingar mot andra personer. Speciellt när det i första hand är känslorna som styr.

En ettrig en sa...

Avslöjad, är gusschelòv öschötte :)

Något annat som man känner igen vår vackra dialekt på, är att de som bor i mellersta delen av Östergötland, använder både tungrots- och tungspets-r. Vi känner alltid igen varandra :)

På tal om inget, eller om allt, läste just det här på en blogg:

http://catrine2009.blogspot.com/2010/01/eldsjalens-sprak-ertel-metod.html

Kan vara något att använda när man gör textanalyser? Inte för att känna igen en viss skribent, utan för att inse varför något skrivs?

IAMB sa...

En ettrig en: Det där finns i nordöstra Småland också. Min pappa kom därifrån. I början av deras bekantskap trodde min mamma (uppvuxen i södra Småland och Skåne) att han gjorde sig till och försökte tala fint (tungspets) men inte lyckades hela tiden...

Charlie sa...

En ettrig en: mycket intressant länk! Thanx!


"Ertel visar att den som talar eller skriver i A-stil gör anspråk på att vara profetisk. Då förväntas man hålla med och riskerar i annat fall att uppfattas som motståndare"

A-stil har jag aldrig hört talas om.(men väl sett exempel på) Det här får man forska vidare om.

En ettrig en sa...

IAMB, vi växlar hela tiden, utom när vi försöker tala fint :)

Fast som östgöte blir man avslöjad hur fint man än försöker tala :(

ö:et blir vi östgötar sällan av med, även om vi försöker. Det är så det man känner igen östgötar i förskingringen :)

Vårt shibboleth så att säga. :)

Flera TV-profiler är östgötar, och allt annat i dialekten är väck, förutom uttalet av ö. Vi har ju bara ett ö, till skillnad från övriga som uttalar ö på flera olika sätt :)

Vilket ställer till när personer söderifrån ska försöka höra om vi säger ex höna eller hörna, samma ö, vi lägger till ett r i hörna, övriga låter tydligen r och ö smälta ihop.Och avgör på uttalet av ö vilket av orden som avses. Kan inte höra det, faktiskt, men jag tror på min gamle fonetiklärare. :)

Östgöta-öet lär sprida sig till övriga Sverige, via ex Tage Danielsson och övriga östgötar inom media. Vilket gläder mig :D

Norrköpings-dialekten (som skiljer sig mycket från Linköpings-dialekten) innehåller nasala triftonger och det lär vara enda ställer i världen där sådana finns, Gusschlòv :)

Charlie sa...

Finns det inte nasala triftonger i portugisiskan?

Bernt sa...

En ettrig en!

Jag tittade på den länk du visade.
Jag tror att man inte alltid är varken A eller B.
Jag menar att det beror på situationen. I ett tryggt resonerande sammanhang så tenderar man till att bli B. Medans i en debatt så tenderar man att dra sig åt A. Det blir ju inget liv i debatten annars, eller vad säger du?

Anonym sa...

Anonym 19:11, tror inte du fick svar på din fråga om film. Kan det ha varit Wargames du funderade på (1983).
http://www.imdb.com/title/tt0086567/

Anonym 19:11 sa...

Trollan. Ja, det var det.Tack så mycket.

En ettrig en sa...

Bernt, nu är det nog inte en vanlig "sansad", om man kan säga så :),
debatt som menas med A-språk utan just den typ av argumenterande som rätt ofta, alldeles för ofta förekommer i verkliga livet, i traditionella media, i bloggvärlden. De exempel som gavs i texten säger rätt så mycket.

Har just läst något som gör mig väldigt upprörd och lydande rådet i texten, så tänker jag inte börja skriva med VERSALER och berätta för alla vad jag tänker, det skulle bli A, väntar ett par dagar och skriver något som jag hoppas blir B.

Det är inte dina inlägg jag tänker på Bernt :)
Diskuterar gärna vidare en annan dag, ämnet är intressant.

Nu är det dags att gå och sova kudden!
God natt alla nattugglor, dröm vackert!

«Äldst ‹Äldre   801 – 848 av 848   Nyare› Senaste»