Charlotte: hehe, jag vet att det fortsätter komma kommentarer på gamla inlägg eftersom de trillar in i min mailbox med en fascinerande hastighet - men fylls det även på i kommentarfälten?
Kråkguldet finns på DVD. Går att ladda ner på TPB. Om man nu inte är väldans emot nedladdning förstås ;) Bara låten är det värre med. Har sålts på Tradera bl.a. Du får nog hålla utkik på de där vanliga auktionsiterna ett tag. Det mesta dyker upp då och då men med ojämna mellanrum.
Anon. 19.11: Det är egentligen mest balladen jag är ute efter. Finns inte på YouTube, än i alla fall. Serien var kuslig och bra, tror jag vill låta minnet förbli ostört...
Visst var kråkguldet bra. Var ung tonåring när den gick på TV och serien är ett av de där fina TV-minnena. Har faktiskt DVD:n. Köpt helt lagligt kan jag tillägga. Köpte den mest för att ev. barnbarn i framtiden ska kunna se historiska barnprogram som farmor gillade även om dom antagligen skrattar ihjäl sig över hur töntiga program vi gillade. Det allra bästa med den är dock inledningen med balladen och vinterteckningarna som visas under tiden Bergman sjunger. Förstår dig fullkomligt där. Tillsammans ger det en oslagbar julkänsla. Just därför skulle det inte räcka med bara musiken för mig. Hoppas den kommer på YouTube så småningom.
Brukar alltid titta på nåt avsnitt när den går på teve. Kråkguldet. Jag gillade slottet silvercrona också....men den var inte lika hemsk eller så var jag bara äldre när den gick..
Jag minns det som att TV-serien var allra kusligast de första avsnitten (har inte sett den i repris). "Allt är inte guld som glimmar" - det är det enda jag minns ur texten. Gillade den när jag var liten. Funderare: ja, herregud... man får titta på nyheterna.
Claes: men jag vill att Thorstein Bergman ska få pröjs. Om han nu inte lagt in den där självmant. "kråkorna kraxa kring borgens torn...? daj dajdaj daj daj daj daj daj...
Mmm.Slottet Silvercrona ja. Tillhör också en av de tre DVD:s jag köpt av precis samma skäl. Den är gjord senare men känns tyvärr mycket mer daterad än Kråkguldet. Vete tusan om jag skulle våga visa den för ev. barnbarn i framtiden. Får nog gömma den i garderoben och titta på den i smyg. Nej, den är inte alls hemsk. Det är ju en historisk skröna om en skatt från 1500-talet som barn letar efter när de reser i tiden. Tror den gjordes ungefär samtidigt som sommarlovsprogrammet Salve gick och en massa barn blev intresserade av historia helt plötsligt.
Well, well, well... Om man kan fortsätta här: Maja Lundgren skrev den 24 juni 2009 12:02 (Fullt igen?) "Om sanningen ska fram tycker jag att IC är en klassisk sadistkärring. Men hon kan säkert bättra sig." Det var inte så snällt sagt om någon som inte deltog i snacket där... Eller? ;)
Ja det är helt lagligt att ladda ner deras klient . Om du går in på sidan jag hänvisade till ser du att dom skriver Download, "This is free". Det är en av många som lägger ut sina klienter och liknande för fri nedladdning. Den här klienten är något man behöver för att kunna ladda ner från Tte Pirate Bay (TPB).Vilket däremot inte är lagligt. Eller tja, juryn är väl fortfarande ute om det.
Anonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Fullt igen?":
"Att inte vilja använda kondom för att kvällens dam säger att hon äter p-piller är väl nästan höjden av infantilitet. Varje vuxen människa måste själv ta ansvar för sin sexualitet. Oavsettt kön.
I det där blogginlägget där du vänder dig till Grynna och som det är 2008 inlägg på, du öppnar kommentatorsfältet som vanligt och längst upp till höger står det "senaste" om man plippar på den (inte pippa nu) så kommer man på sidan två. Och där finns den kommentar som du la in här.
Ja det är vissa personer som har sagt att de inte kan hävda att de ska använda kondom när de är i ett förhållande och kvinnan äter/uppger sig äta p-piller.
En del tycker tydligen att det är svårt och därför bör de få göra juridisk abort i fall de gör någon med barn och inte vill ha barnet.
Men förhoppningsvis kryllar det inte av såna. Har aldrig träffat på någon förutom i några diskussioner på nätet.
Plippa högst upp i sidan. Hm. Har fortfarande inte kommit över det där. Men då vet man. Hur som helst: bättre är det väl utan både kondom och juridiska aborter.
Alltså jag vet inte, men om man går in i kommentatorsfältet som det är 208 inlägg på, alltså det som hör till ett tidigare blogginlägg. Där längst i det högra övre hörnet kan man plippa på "senaste" så kommer man till de inlägg som är äver 200.
Om man inte vill råka ut för en oönskad graviditet. så kanske man ska sluta ha sex med det motsatta könet. Det finns inga preventivmedel som är 100% säkra.
Anon 22:21: lite ironiskt menat...? Vill gärna upprepa mitt gamla tjateri om att anonyma ska välja en signatur, och hålla sig till den. Eller med variationer: (Arg, Inte lika arg längre, Argare än någonsin). Det blir liksom personligare då, trots att anonymiteten är bevarad.
skall böja mig efter majas "tjat" så jag kan väl skriva döpa mig till tant agda. Kanske lite ironiskt menat, människan måste ju kunna fortplantas. Men det var mest för att pointera att det inte finns något som heter säker sex om nu inte har genomgått operation och tagit bort eller är skapad utan fungerande fortplantningsorgan. Sen ordet samlag, tror faktiskt inte att jag har hört det sedan Marlena Ivarsson härjade på tv. ett ganska förlegat ord. Tror att det hamna lite i klass med väldigt åldriga ord för det kvinnliga organet.
när jag ändå skriver här, ni som är författare måste väl sitta på någon upplaga av NE. Är snipa ett riktigt ord nuförtiden eller är det bara ett slangutryck tant agda igen
tssss... Undrar om några av de arga männen nappar på diskussionen - ? - Kul att ha en Medborgare Y här också. Säg hej till Medborgare Y, Medborgare X. (Det är ganska kul att läsa kommentarerna samtidigt som man spelar videon med Swing Cocktail - den sortens musik som nästan jämt spelades i radio när en var liten, som jag minns det. melodier på svenska och melodier på utrikiska?
Juridisk abort... - Börja med att zippa igen gylfen om du inte kan ta ditt egna ansvar att använda kondom.
Vaddå känsligt att ta upp? Jaha - men att byta kroppsvätskor kan man göra! Hmmm. Låter mer som att det kan vara bra att växa upp ordentligt innan man ger sig in de köttsliga lustarna. Snippan
När jag fick en flicka så kom det en liten pojke fram till mig och frågade om mitt barn hade en snopp. Han hade just fått en lillebror. Eftersom jag var tämligen helt nyförlöst svarade jag glatt men trött utan att tänka; nej hon har en nippon.
nippon låter i alla fall bättre än vad jag har hört vissa föräldrar kalla det för framstjärt ett sådant ord får mig att börja fundera på vad som försigår i vissa människors huvud tant agda
Ja det är ett troll! Hohoho! Buhbuhbuuu! Jag blir inte ledsen. Barnlöshetspiken... forget about it, se till att älska era egna barn istället. Förresten ingen blogg utan troll.
ungefär så där låter det väl när jag pratar och även när jag tänker för mig själv. Länge sedan jag bodde i skåne men dialekten den är kvar. Vilket inte alltid har varit de lättaste för barnen. Vi har en del utryck som inte betyder samma för övriga del av sverige. Är man utanför skåne så ska man som tjej helst inte säga att j'''a det gjorde ont i ballen om man skulle dratta på ändan. tant agda
hahahahaha..... nej då, det är så sant som det är sagt...
nu måste alla använda ordet bakfitta lika ofta som ordet framstjärt använts annars kommer rymden att bli sne - till och med ramsne och då hamnar vi i ramtiden.
Alltså, ordet bakfitta blir ju bara bättre och bättre ju mer man tänker på det. Som taget ur "Egalias döttrar", normen ändras. Tack igen Charlotte! Jag tar bakfittan med mig och gör den till min.
NE är tydligen inte alls uppdaterad! Och Majas travesti tillsammans med bakfittan kommer troligen att störa både mina försök att somna och ha lite mysigt ensamsex. Jag kommer sannolikt att ligga och skratta i stället.
Åh så skönt det är att i sann narcissistik anda lägga skulden på andra!
Apropå Kråkguldet. Finns det någon som minns Kullamannen? Sååå spännande...tyckte jag. Mina barn var måttligt imponerade när "världens bästa TV-serie" repriserades för ett antal år sedan. Det är nog inte värt att inhandla DVD:er till ev. barnbarn. Och apropå pausmusiken - så lät det i radion under hela min uppväxt. Om det inte var sportradio, förstås.
Systerdyster: jag vet, det lät så där hela tiden. Man blir nästan lite nostalgisk. Hallå bilist... Jag tycker det är rätt mycket skval i radio nu också, förstås.
Lilla My: ska jag vara uppriktig - och det ska man ju - så tycker jag mer synd om mammor som förlorar hela vårdnaden. Det är klart att det är nödvändigt ibland, när det handlar om grova missförhållanden. Jag tror att likhetsfeminismen och jämställdhetstanken går ut över kvinnor.
Intressant att du tycker så om likhetsfeminism, Maja. Att påstå att vinnor och män är olika i vissa avseenden är som att svära i kyrkan i en del sällskap. Visst är det skillnad på att bära ett barn i magen i 9 månader och att sedan ha fysisk möjlighet både att producera mat och att servera den på ett praktiskt sätt, och att stå bredvid och titta på. Det är väl egentligen rätt självklart. Detta har diskuterats en del i de feministiska kretsar jag figurerar i men vi som har åsikten att kvinnor inte är att jämställa med avelskor har inte lyckats få de unga likhetsfeministerna att förstå. Men de kanske kommer att fatta när de blir äldre och har fått lite mer livserfarenhet.
Jag håller med Maja om hela jämställdhetstanken. Att kvinnor ska tvingas ut i arbetslivet och tvingas lämna sina barn på dagis är ännu ett exempel på hur kvinnor förlorar på likhetsfeministtanken. Kvinnor ska inte behöva separeras från sina barn för att säkra sin egen och sina barns försörjning. Det är något som samhället borde säkra!
Jag tycker synd om alla som förlorar vårdnade om sina barn. Att bli fråntagen vårdnaden om sitt barn betyder att man får svart på vitt på att man har blivit utklassad som förälder, som varandes icke god nog trots att man gjort sitt bästa. Och det är illa. Eller också betyder det att man faktiskt inte ÄR en god och lämplig förälder åt sitt barn, och det är också illa....fast på ett annat sätt.
Samma erfarenhet har jag Medborgare Y. Kvinnor är inga avelskor. Vi är annorlunda jämfört med män. Kvinnor tar ansvar för så mycket mer än bara graviditeten. Det handlar ju om hela samhällsmoralen genom att ge kärlek och ömhet till våra barn på ett sätt som inte män gör. Nu kan man ju se hur samhället degenererar med alla barn som tvingats in i kärleksklösa dagis och tvingats separeres från sina mammor.
Medborgare Y: jag tror att likhetsfeministerna oroar sig för moralism, till exempel: den som inte föder barn är ingen riktig kvinna. Eller: kvinnor får inte svära lika mycket som män. Och så tror jag att det är ett sätt att kaxa till sig, haha. Jag läste en fjärdedel av "Under det rosa täcket", den var medryckande och välskriven men jag tycker att den gick ut på att förneka just att det kvinnliga finns. Varför inte Under den ljusblå kostymen? Eva: jag tror att dagis är bra för barnen och att många mammor vill komma ut i arbetslivet snabbt. Men det kunde gärna finnas ekonomiska möjligheter att stanna hemma längre, och något slags kompensation för graviditet och förlossning tycker jag att mamman borde få.
Menar ni att det är rätt det som somliga kvinnor gör, att leva på socialbidrag under flera år därför att det man vill i livet är att föda barn och att vara hemma? Ska barnafödande vara ett alternativ till arbete?
Maja, en bok med den titeln låter som något riktigt scary! Vad skulle inte kunna avslöjas i den.
Jag har också läst en del av "Under det rosa täcket" men tröttnade på att läsa om alla olika riktnigarna inom feminismen. Jag ser ingen vinst i att kvinnor och män som vill uppnå ett jämställt samhälle ställer sig emot varandra och lägger energi på onödiga konflikter. Det blir bara en vinst för antifeministerna.
Jag tror inte alls att barn mår bäst av att vara hemma med sin mamma hur läng som helst. De flesta barn älskar sitt dagis och det är bra för barn att få ett störe kontaktnät efeter hand de själva blir äldre.
Nu när pappor börjar delta i sina barns liv på ett sätt som de inte gjorde förr så uppstår det en tävlingssituation. Man tävlar om utnämnandet som Bästa Föräldern och finalen utspelar sig i vårdnadstvister. Tänk om tävlingen kunde gälla Bästa Samarbetspartnern i stället. Det skulle kosta midre både för de inblandade barnen och för oss som är med och betalar kalaset.
Grynna baby, jag kan inte uppbåda någon som helst vrede mot kvinnor som gör så - vare sig det är finurligt uträknat - "nu blåser vi staten igen!" - eller mer så att de råkar bli på smällen medan de redan är statsunderstödda, de små fruntimren. Hur jag än försöker så lyckas jag inte bli det minsta rosenrasande. Jag gillar folk som förökar sig, barn är jordens mest krävande små snuttepluttar och det borde vara ett högstatusarbete att ta hand om dem, oavsett om det är egna eller andras barn man gör sitt bästa för att hantera.
Utflippad diskussion på nått sätt det här och svårt att hänga med. Själv vill jag inte ha barn vilket jag fått lära mig är oerhört provocerande. Ja kvinnor är de som blir ilsknast. Gillar ungar osv men vill själv inte ha barn och aldrig velat.
Men vad tror ni händer med dessa kvinnor när det är slut med barnafödandet och barnen flyttat hemifrån? Kommer de komma till insikt med att nä nu ska jag skaffa jobb eller tror ni att de är fast i systemet? tant agda
Frivilligt barnlös, självklart är det tjejer som blir mest provocerade att du väljer bort barn. det blir i deras värld ett direkt ifrågasättande av dem och deras val, de lyckas få ditt val att handla om dem. Dit val är klokt tycker jag. Om jag var i den ålder då jag skulle välja så skulle jag idag inte skaffa några barn.
Sen om jag inte minns helt fel kan det faktiskt leda till mindre roliga konsekvenser för barnen när ens förälder väljer att leva på socialen. Har för mig att förra eller förrförra sommaren var det väl en hel del skriverier om just det här med sommarjobb bland ungdommar där familjen hade socialbidrag. tant agda
Barn är livets mening och allt det där. Och så är det ju men behöver inte vara ens egna. Har ungar runt ikring mig till vardags och är också plastmamma eller vad det heter. Men önskar ibland att folk förstod att barn bara är till låns. För så är det verkligen.
En dag är barnen vuxna och lever sina egna liv. Har livet mist sin mening då? Nej inte alls. Man får tillfälle att fundera över vad som verkligen är livet mening. Barnen ger nog mening under de åren men det finns andra meningsfulla uppgifter. Vi behöver barn för samhällets fortlevnad, vi behöver ha driften att skaffa barn. Men man ska inte tro att barn är det enda som kan ge oss vår mening med livet.
Jag har alltid velat ha många barn, det blev 3. Men jag kan skilja på mig själv och andra och väljer andra att inte ha barn så är de ju tillfreds med det. Varför ska andra lägga sig i sånt?
Jag säger inte att alla kvinnor blir det men jag har råkat ut lite för ofta att just kvinnor börjar "resonera" och ställa frågor. Varför vill du inte ha barn? Det som är så underbart, du som är bra med barn, innerst inne vill du nog blabla. Då tvingas jag vara ärlig och säga att det är ett aktivt val från min sida. Annars hummar jag mest när barnfrågan kommer men kvinnor tycker det på något sätt tydligen att det är ok att ställa den typen av frågor till mig som de inte ens känner. Vore jag elak skulle jag ju kunna kontra med. - Men herregud varför skaffar du barn som jobbar så mycket, har skildt dig från fadern, tjänar dåligt mm. Nu gör jag inte det men ibland får jag god lust.
lite skämt och sido får man väl ha, vill mina barn inte skaffa egna så är det helt ok med mig, vill de göra det så kommer jag bli en väldigt glad farmor/mormor. barnbarn är enlig mig en litet bonus, så att säga. man slipper vara den där "upphakade skivan" man fick vara till sina egna barn. Gör inte si gör inte så etc. Ät upp din mat, tänk på barnen i somalien tant agda som glömde skriva under 15:09
kanske inte direkt har påpekat för mina egna barn att tänka på barnen i somalien men jag har hört ganska många andra föräldrar göra det, innan det var det väl biafra dagens barn kanske får höra om några helt andra barn? tant agda
charlotte R menar du att mamman plågas mest för att hon ändå har kunnat känna det lilla livet i sig, eller att pappan plågas mest för att han aldrig har fått chansen att känna det lilla livet? hur ska man kunna jämföra smärta? tant agda
Menar du tant agda att man inte kan jämföra smärta alls? Alla plågas lika mycket? En får ett myggbett en anna blir överkörd av en bil och blir förlamad. Är det omöjligt för dig att kunna säga något om vem som plågas mest av dessa två?
Om man tar två psykiskt friska personer så kan man alltså förledas att tro att den som fått ett myggbett lider mer än en som har varit med om en trafikolycka och fått ryggraden söndersliten, för att den säger att det är så?
Lilla My, jag undrar lite vad du själv är ute efter? Att inte vara vårdnadshavare innebär inte att man inte får träffa sitt barn. Men kan 2 föräldrar inte alls samarbeta så är det bätttre att den ena föräldern är vårdnadshavare och det är ju i sådana fall som man kan begära enskild vårdnad. Jag har erfarenhet både av gemensam och enskild vårdnad. Båda dessa fäder har haft ugängesrätt med sina barn. Du får det att låta som att om man inte är vårdndshavare så försvinner barnen ur ens liv och barnen förlorar en förälder men så är det inte. Jag känner också till tuffa mammor som avstått från vårdnaden för sina barn och låtit pappan ta den. Hur tror du omgivningen ser på de mammorna?
Charlotte, du måste även göra skillnad på psykisk smärta och fysisk smärta. Sen brukar man få smärtlindring mot skador på ryggraden men inte mot myggbett i de privata zonerna.
charlotte R så då menar du att du jämför föräldrarnas smärta med att för den ena är det ett myggbett men för den andre är det en trafikolycka? För jag menade inte fysisk smärta om det nu inte var så att den som tog barnet slog ner båda föräldrarna för det gör det hela till en annan fråga. Tycker inte att man kan jämföra fysiks smärta med psykisk tant agda
Jag är faktiskt inte ute efter någonting, trot eller ej.
Varför kan man inte förstå att alla människor som förlorar vårdnaden om sitt barn antagligen mår dåligt.
Att anse att det är mer synd om det ena könet, än det andra, är för mig konstigt.
Med en åsikt som den, känner jag att då förstår man bara sina egna känslor som mamma/kvinna, och kan inte sätta sig in i tanken att pappor/män också har känslor för sina barn. Nyfödda eller äldre...spelar det någon roll?? Pappor är väl engagerade i graviditeten, även om de inte är gravida.
Det här är ingen diskussion om olämpliga föräldrar, utan om känslor som föräldrar känner när de förlorar vårdnaden om ett barn.
Gör det inte till något annat, är du snäll.
Jag vet att bara för att en förälder förlorar vårdnaden inte är synonymt med att inte träffa barnet. Har jag skrivit det någonstans? Jag har också erfarenheter av fler olika lösningar vid separationer.
Jag ställde Maja ett par frågor angående hennes påstående, inget annat.
Eftersom jag ser det som underligt att tycka att det är mer synd om mammor än om pappor, så funderade jag även på om hon endast skrev det för att få igång en debatt. Vilket hon fick...
Jag har erfarenhet från en mamma som lät sina barn bo hos pappan på 80-talet, eftersom de ville bo kvar på samma ställe, nära skola och kompisar. Jag vet hur hon blev sedd.
Vet att även kvinnor idag, som låter pappan ta största ansvare för barnen i en separation ses som konstiga, eller som något ännu värre. Vilket jag anser är fel...
Det är inte många som gör det för sina barns bästa....
Jag tycker också synd om mammor som förlorar vårdnaden, speciellt i sådana fall där modern varit den som "tagit hand om" barnen hela tiden fram till skilsmässan. Tror säkert det finns karlar som jäklas med sina exmadamer också.
Det finns ju faktiskt familjer fortfarande där mannen långt ifrån engagerar sig i samma utsträckning i barnen som kvinnan.
Tänk om det går så långt att det blir en total svängning, att pappor får fördel framför mammor pga av att kvinnor ofta har sämre lön o liknande.
I många år nu har papporna varit "boven" nu verkar det som det är dags för "mammorna" att bli boven (igen). Under en tid var allt mammornas fel, sen blev det pappornas fel - nu dags för mammorna igen - to blame.
Något ligger det väl i att den som vårdat och tagit hand om barnen borde få fortsatt vårdnad och som nån skrev ovan, att en får vårdnaden betyder ju inte automatiskt att den andra/e aldrig får träffa sina barn.
Sen kanske det vore idé att likställa samboförhållanden med äktenskapet på riktigt, dvs att de barn som föds i samboförhållanden räknas som "äkta" och att papporna på så sätt får delad vårdnad från start.
Fast det kan ju bli krångligt eftersom det finns män som inte är villiga att erkänna faderskap.
Nä , det var nog lättare förr på ett sätt när folk höll ihop hela livet, dock inte för de "oäkta barnen". Vilket hemskt ord!
Lilla My: du undrade om det var en brandfackla eller om jag verkligen tycker så. Jo, i princip tycker jag att det är grymmare att ta ett barn helt och hållet från en mamma än från en pappa. Inte alltid - det finns som sagt mammor som själva avsäger sig vårdnaden. Det här är bara en fundering, man får ta den för vad den är. Nu hade jag lite grann Australienfallet i tankarna, och det är ju ganska extremt, den mamman kommer ha svårt att få träffa sina barn överhuvudtaget, de försvann tvärs över jordklotet. Det här har ju inget med vem som är lämpligast förälder att göra, men jag föreställer mig att en sån sak kan KÄNNAS betydligt värre och på ett annat sätt än för en pappa som förlorar ett barn. Inte för att förringa pappornas ledsenhet, alls. Inte heller för att en mamma generellt älskar sina barn mer än en pappa gör. Utan bara en annan typ av fysisk sorg, en annan sorts upplevelse av orättvisa och smärta. Så tänker jag.
En annan rolig sak som sen hände på 80 talet var låt kameran gå. Skall titta om jag hittar något kul om det samtidigt som jag letar vidare efter Thorstein B. Har inte hitta något på SVT play eller så.
Man måste vara bra dum i huvudet om man tror att jag jämför myggbett med att förlora vårdnaden om ett barn och trafikolyckor med att förlora vårdnaden för ett annat kön.
Ingen utomstående kan peka och säga att det är värre att få ett myggbett, om en person lider enormt av ett myggbett, får hysteriska utbrott och liknande så är det kanske värre.
Men att säga att alla lidanden är lika och inte kan jämföras är ju dumheter.
Varför tror man att det görs skattningar på smärtupplevelser inom sjukvården? För att det inte går att jämföra?
maja http://kidnappedvaletteboys.wordpress.com/2009/03/02/vardnadsutredningen-gallande-ann-louise-valette-och-george-pesor/ kommer troligtvis inte ändra dina åsikter om att det är synd om mamman men det ger lite mer insikt i det hela. Men bara för att hålla diskussionen vid liv vad anser du om omvänd situation? tror det fallet kallades för "baby thor". tant agda
Charlotte R du kan tyck att vi är hur löjliga som helst, själv tyckte jag att det var du som var löjlig som drog upp det hela med myggbett och trafikolyckor. Situationen du nämnde gällde inte fysisk smärta så varför den jämförelsen? tant agda
om du påstår att jag sa att man inte kan jämföra så får du nog läsa inlägget igen för det var inte riktigt vad jag skrev. Jag skrev HUR ska man kunna jämföra smärtan? Jag inbillar mig inget heller men undrade hur du kunde göra en jämförelse mellan ett fall som gällde fysisk smärta myggbett vs trafik olycka med ett fall där båda råkar ut för samma sak men med psykisk smärta. tant agda som är löjlig
Funderare, jag tycker inte din beskrivning stämmer. Mina barn ringer ofta mig om det hänt något eller deras barn. Samma sak var det för mig själv och jag var ung. Jag ringde oftast till far, men ringde även till mor.
Okej tant agda. Vi jämför en som förlorar alla sina tio barn och en som har ett barn som får ett myggbett.
Vilken förälder lider mest?
Att utifrån bedöma är ju enkelt när man tar rent absurda jämförelser men det blir knepigare när det gäller samma företeelse som t ex mellan kvinnor och män som förlorar vårdnaden.
Jag tycker inte att man kan säga något generellt om det när det gäller äldre barn.
När det gäller ett nyfött barn som tas från en förälder till den andra, när kvinnan just har framfött barnet att det ska vara jobbigare för kvinnan.
Av naturliga skäl eftersom hela hennes organism fungerar på ett annat sätt än mannens vid graviditet och förlossning och förberedande av kroppen för amning.
Fråga är bara hur länge något sådan kan sägas vara utjämnat?
vad skönt att höra. För män kan också ge den mjukare sidan, den sidan som många säger är normalt för kvinnor. Många ringer sin pappa också men då brukar de vara mer manliga saker, som vissa kallar det, som att bogsera bilen och byta däck.
Men inte vet jag om filmen var vacker, snarare tragisk. Men det är väl det där med manligt och kvinnligt och vilken erfarenhet man har.
Charlotte R tror fortfarande att du behöver läsa mitt första inlägg i det hela, vilket var tre stycken frågor om vad du menade med din teori. inga påståenden alls om att man inte kan mäta smärta eller att alla plågas lika mycket. men när du nu ändå är nere på sandlåde nivå. jag tror att mamman som förlorar 10 barn lider mer psykiskt än mamman vars barn får ett myggbett. tant agda
Maja Missade jag ditt svar till frågan: "Undrar vilka känslor väcks hos Maja Lundgren då pappor förlorar hela vårdnaden?..." Det är inte frågan om sista vals...
Moa: håller med. Fast katter är nog lite ombytligare än barn, "katter är självständiga djur"... Men det gällde inte min gamla kisse, han var totalt lojal med mig.
Funderare: Tror inte på det där med mjukare sidor. Ofta tolkas bara hur man talar (tonläge, direkt/inlindat, etc.) som om det är mjukt eller hårt, inte vad man talar om. Blir lätt fel där.
Maja, har ett förslag. Yrkestrubadurernas förening YTF har thorstein Bergman som medlem. Via deras hemsida kan man maila honom. Varför inte pyttsa iväg ett mail och fråga direkt. Han kanske inte är omöjlig. Hemsidan är ganska knepig.Ibland laddar och laddar den utan att komma nån vart. Men skam den som ger sig.
Moa: Och i de flesta fall tyr sig de små till båda sina föräldrar, även om det kan vara en liten övervikt till den ende i det ena fallet och den andre i det andra fallet.
Om Maja Lundgren, hör ni MAJA LUNDGREN väger medlidande på guldvåg, ungefär i frågan om vilka känslor väcks hos Maja Lundgren då pappor förlorar hela vårdnaden?... ...Då får hon verkligen pyttsa iväg ett mail till Thorstein Bergman eller Mozart...
Systerdyster: Nä att köpa DVDer till ev. barnbarn är verkligen optimistiskt i överkant. Men man lurar ju så gärna sig själv. Det funkade ju på egna barnet! Dotra min gillade faktiskt Kullamannen och älskade Saltkråkan. Jag sa förstås inte i förväg: kom nu ska vi titta på en serie som mamma gillade som barn, den är jättebra. Då hade det nog varit kört. Det där fick hon komma underfund med senare på egen hand. Vissa saker måste man liksom smyga på de små liven för att det ska fungera ;)
Tar chansen och länkar till till LEonard och Take the last waltz och hoppas Ni tittar igenom alla låtarna med Leonard från Joan´d arc till alla dessa fina låtar.
Valens: jag borde antagligen inte... men eftersom du skriver mitt namn i versaler, så skulle jag vilja att du skrev helt fritt, utan att censurera dig själv det minsta, vad du lägger in i det där MAJA LUNDGREN. Du är totalt anonym, jag spårar inga IP-adresser, är egentligen inte så egotrippad heller. Det är öppet här, man får skriva vad man vill, du behöver inte heller vara så noga med vad dina intryck bygger på.
Funderare & MOa: Jag förstod att det var omvårdnad m.m. som ni syftade på, men det jag menar är det ofta tolkas som kvinnliga egenskaper på grund av att kvinnor och män ofta talar olika, med olika tonfall, olika rakt/inlindat, m.m. Egenskaperna finns egentligen hos båda, men de tar sig lite olika uttryck.
Moa: jag tyckte till och med vinjetten till Anslagstavlan var kul! Det var inte ofta man fick se tecknat. Pellepennan och Suddagumman minns jag som väldigt pedagogiska, på sjuttiotalsvis.
Tänker att du Maja hänger med och kan läsa mellan rader i det som skrivs.
Det finns säkert fler som fattar detta LEroyandet.
(Men jag skall inte störa ER som skriver på ett tag. Väljer att läsa i stället för att skriva eller tycka längre. Tråkigt att man tappat tråden om barnen och framtiden. Fastnat i detaljer som inte handlar om Daddy eller sakfrågan. Försöka marginalisera viktiga frågor.)
Men den om grynna där det var slut förra gången fortsätter på sidan två... uppe i 207 inlägg nu....
SvaraRaderaMedborgare X:
SvaraRaderaDet var bland det dummaste jag hört.
Sen har jag en lösning för de som skriver anonymt, skriv under med den kod som ni måste skriva innan ni postar kommentaren HAHAHA.
SvaraRaderaCharlotte: hehe, jag vet att det fortsätter komma kommentarer på gamla inlägg eftersom de trillar in i min mailbox med en fascinerande hastighet - men fylls det även på i kommentarfälten?
SvaraRaderaJa!
SvaraRaderaJa det är ju klart, man plippar i sidan två längst upp så kommer man in dit och kan läsa... hehe på dig själv du. ;-)
SvaraRaderaPlippar i sidan två...? OK jag provar.
SvaraRaderaSka man vara netpoga så ska man plippa på "senaste" som i det här fallet är sidan två av två.
SvaraRaderaJag vill bara pepåka det.
Jahaja... Kanske kan passa på nu under pausen och fråga: var Sandro Key Åberg din plastpappa? Vitsade han lika mycket som min?
SvaraRaderaAlltså, lekte med ord hela tiden?
SvaraRaderaKråkguldet finns på DVD. Går att ladda ner på TPB. Om man nu inte är väldans emot nedladdning förstås ;) Bara låten är det värre med. Har sålts på Tradera bl.a. Du får nog hålla utkik på de där vanliga auktionsiterna ett tag. Det mesta dyker upp då och då men med ojämna mellanrum.
SvaraRaderalåten finns med på en samlingskiva som heter diamanter, går att köpa bla på cdon
SvaraRaderaJa han var jättevitsig. Att gå med honom på affärer och sånt var en upplevelse.
SvaraRaderaNär han blev sjuk och blev inlagd ett kortare tag i början på -80 så höll han och mamma igång med sina pip och konstiga ljud som de hade för sig.
Nästan så de skulle ha hamnat på nån annan avdelning om han inte hade kryat på sig strax.
Hans ord för mamma var "vattenkofta" Min lilla vattenkofta.
Anon. 19.11: Det är egentligen mest balladen jag är ute efter. Finns inte på YouTube, än i alla fall. Serien var kuslig och bra, tror jag vill låta minnet förbli ostört...
SvaraRaderaCharlotte: vad gulligt... min lilla vattenkofta... Ständiga vitsar, ja! Pip och konstiga ljud, hm, får tänka efter lite.
SvaraRaderafast på den skivan är det ju inte thorstein som sjunger det är ju något band.
SvaraRaderadäremot går det att hitta torrents med låten
Anon: det ska vara Thorstein Bergman, ingen annan.
SvaraRaderahur hittar man en torrent?
SvaraRaderaSka bli intressant att se hur debatten artar sig nu efter tv4 nyheterna. Detta om egenmäktighet med barn.
SvaraRaderaBra Charlotte, älskar nya namn. Kärt barn har många namn eller hur det nu var.
Fast vattenkofta, nä, inte hört förr men mollejfas =)
googla på det du vill hitta och skriv torrent efter....
SvaraRaderaskriv det du vill hitta och skriv sen torrent och googla sen....
SvaraRaderavad jag har den typen av uttrycksslams....åå:)
sen behöver måste du ha en torrent klient för att kunna ladda ner det.
SvaraRaderaSandro pratade också om tanter på gångjärn.... farbröder på räls...
SvaraRaderakanske appropå könsdebatten eller så inte...
Visst var kråkguldet bra. Var ung tonåring när den gick på TV och serien är ett av de där fina TV-minnena. Har faktiskt DVD:n. Köpt helt lagligt kan jag tillägga. Köpte den mest för att ev. barnbarn i framtiden ska kunna se historiska barnprogram som farmor gillade även om dom antagligen skrattar ihjäl sig över hur töntiga program vi gillade. Det allra bästa med den är dock inledningen med balladen och vinterteckningarna som visas under tiden Bergman sjunger. Förstår dig fullkomligt där. Tillsammans ger det en oslagbar julkänsla. Just därför skulle det inte räcka med bara musiken för mig. Hoppas den kommer på YouTube så småningom.
SvaraRaderaBrukar alltid titta på nåt avsnitt när den går på teve. Kråkguldet. Jag gillade slottet silvercrona också....men den var inte lika hemsk eller så var jag bara äldre när den gick..
SvaraRaderafinns att låna skivan på bibloteket
SvaraRaderaPirate Bay är ju gratis, hoho. Andra vill ha betalt för att du skall använda liknande tjänst. Där hittar du Thorstein Bergman.
SvaraRaderaJa temat till "Slottet Silfvercronas hemlighet" fastnar i huvudet ibland, tyvärr. Ungefär som signaturen till "Professor Balthazar".
Jag minns det som att TV-serien var allra kusligast de första avsnitten (har inte sett den i repris).
SvaraRadera"Allt är inte guld som glimmar" - det är det enda jag minns ur texten. Gillade den när jag var liten.
Funderare: ja, herregud... man får titta på nyheterna.
Claes: men jag vill att Thorstein Bergman ska få pröjs. Om han nu inte lagt in den där självmant.
SvaraRadera"kråkorna kraxa kring borgens torn...? daj dajdaj daj daj daj daj daj...
Alltså, det var väl signaturen till Slottet Silfvercronas hemlighet. Den var inte alls lika bra tycker jag.
SvaraRaderaDå får du köpa en box om 6 CD vad jag har förstått efter en snabb sökning. Kanske lite mastigt.
SvaraRadera"Fladdermusvingar på vinden..."
Mmm.Slottet Silvercrona ja. Tillhör också en av de tre DVD:s jag köpt av precis samma skäl. Den är gjord senare men känns tyvärr mycket mer daterad än Kråkguldet. Vete tusan om jag skulle våga visa den för ev. barnbarn i framtiden. Får nog gömma den i garderoben och titta på den i smyg. Nej, den är inte alls hemsk. Det är ju en historisk skröna om en skatt från 1500-talet som barn letar efter när de reser i tiden. Tror den gjordes ungefär samtidigt som sommarlovsprogrammet Salve gick och en massa barn blev intresserade av historia helt plötsligt.
SvaraRaderathorstein har haft en hemsida där otroligt många av hans låtar låg upplagda, vet inte om den finns kvar eller om den försvunnit
SvaraRaderaWell, well, well...
SvaraRaderaOm man kan fortsätta här:
Maja Lundgren skrev den 24 juni 2009 12:02 (Fullt igen?)
"Om sanningen ska fram tycker jag att IC är en klassisk sadistkärring. Men hon kan säkert bättra sig."
Det var inte så snällt sagt om någon som inte deltog i snacket där... Eller? ;)
Valens: sant. Jag tror faktiskt att hon kan bättra sig. Men läs hela inlägget.
SvaraRaderaJag minns också vagt en serie som hette "Stora Skälvan". 1972. Den kan inte ha gått i repris.
SvaraRaderaSåg nyss nyheten på TV4:
SvaraRadera"Gömmer sig med sin son Sonen anklagar pappan för sexuella övergrepp"
http://nyhetskanalen.se/1.1062059/2009/06/24/gommer_sig_med_sin_son
En vårdnadstvist i Nacka utanför Stockholm...
"Rättsskandal" tycker mamman...
Intressant, tycker jag!
En torrent klient.
SvaraRaderawww.vuze.com/Download.html
Bara att ladda ner gratis. Vuze har själva lagt ut det, så deras klient är helt fri att ladda ner.
Anon. 20.21: Och det är lagligt, och så?
SvaraRaderaJa det är helt lagligt att ladda ner deras klient . Om du går in på sidan jag hänvisade till ser du att dom skriver Download, "This is free". Det är en av många som lägger ut sina klienter och liknande för fri nedladdning.
SvaraRaderaDen här klienten är något man behöver för att kunna ladda ner från Tte Pirate Bay (TPB).Vilket däremot inte är lagligt. Eller tja, juryn är väl fortfarande ute om det.
Tack för tipset! Du får gärna kalla dig Anonym 19.11 i ramtiden också.
SvaraRaderaValens.
SvaraRaderaJag tror inte maja menade något personligt med klassisk s.k. Utan att hon tyckte det beskrev en attityd.
Framtiden, skulle det vara.
SvaraRaderaAnonym 20:51
SvaraRaderaSjälvklart!
De är bästisar! Det vet alla!
All right det här kom i mailen:
SvaraRaderaAnonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Fullt igen?":
"Att inte vilja använda kondom för att kvällens dam säger att hon äter p-piller är väl nästan höjden av infantilitet.
Varje vuxen människa måste själv ta ansvar för sin sexualitet. Oavsettt kön.
Absolut höjden av infantilitet.
SvaraRaderaMen en del män säger att det är svårt att säga att man vill använda kondom även i ett förhållande om kvinnan äter/uppger att hon äter p-piller.
Och på grund av att det är svårt så tycker de att män ska få göra juridiska aborter.
Det finns även kvinnor som tycker att det är rätt att män ska få göra juridiska aborter. För att, som de säger, det blir mer jämlikt så.
Jag har väldigt svårt att förstå de här resonemangen där barnets rätt inte räknas alls.
Nu fattar jag hur man gör när man plippar. Det går alltså att fylla på.
SvaraRaderaHar män problem med att utföra svåra saker?
SvaraRaderaI det där blogginlägget där du vänder dig till Grynna och som det är 2008 inlägg på, du öppnar kommentatorsfältet som vanligt och längst upp till höger står det "senaste" om man plippar på den (inte pippa nu) så kommer man på sidan två. Och där finns den kommentar som du la in här.
SvaraRadera208 ska det var.... 2008 det var ju förra året det, tänk vad jag blandar ihop det...
SvaraRaderaDet tror jag inte. Jag har först nu lärt mig "plippa högst upp i sidan", och jag är kvinna.
SvaraRaderaJag vet, jag har lärt mig det nu!
SvaraRaderaDet blev dublett på den.
SvaraRaderaOm män har problem med svåra saker.
SvaraRaderaJa det är vissa personer som har sagt att de inte kan hävda att de ska använda kondom när de är i ett förhållande och kvinnan äter/uppger sig äta p-piller.
En del tycker tydligen att det är svårt och därför bör de få göra juridisk abort i fall de gör någon med barn och inte vill ha barnet.
Men förhoppningsvis kryllar det inte av såna. Har aldrig träffat på någon förutom i några diskussioner på nätet.
Plippa högst upp i sidan. Hm.
SvaraRaderaHar fortfarande inte kommit över det där. Men då vet man.
Hur som helst: bättre är det väl utan både kondom och juridiska aborter.
bäst är det al dente och al fresco....
SvaraRaderaFör ordningens skull vill jag påpeka för er som inte hittat era kommentarer - plippa på "senare" så syns de.
SvaraRaderaEller har farbror Maja missförstått något? Charlotte?
SvaraRaderaAlltså jag vet inte, men om man går in i kommentatorsfältet som det är 208 inlägg på, alltså det som hör till ett tidigare blogginlägg. Där längst i det högra övre hörnet kan man plippa på "senaste" så kommer man till de inlägg som är äver 200.
SvaraRaderaDet gäller förstås alla kommentarer som är över 200, plippar man så kommer man högre.
SvaraRaderaDet var fantastiskt vilken debatt. Det går antagligen att fortsätta diskussionen också, alltså under äldre inlägg. Inget försvinner i cyberspace.
SvaraRaderaOm man inte vill råka ut för en oönskad graviditet. så kanske man ska sluta ha sex med det motsatta könet.
SvaraRaderaDet finns inga preventivmedel som är 100% säkra.
Anon 22:21:
SvaraRaderalite ironiskt menat...?
Vill gärna upprepa mitt gamla tjateri om att anonyma ska välja en signatur, och hålla sig till den. Eller med variationer: (Arg, Inte lika arg längre, Argare än någonsin). Det blir liksom personligare då, trots att anonymiteten är bevarad.
Man kan väl ha sex, men avstå från just samlag kan ju vara en idé om man absolut inte vill ha barn. Då är man på den säkra sidan.
SvaraRaderaMan kan ha sex med sig sjäv också. Garanterat graviditetsbefriat!
SvaraRaderaAbsolut, bara man inte heter jungfru Maria då kan man inte ligga med sig själv.
SvaraRaderaskall böja mig efter majas "tjat" så jag kan väl skriva döpa mig till tant agda.
SvaraRaderaKanske lite ironiskt menat, människan måste ju kunna fortplantas.
Men det var mest för att pointera att det inte finns något som heter säker sex om nu inte har genomgått operation och tagit bort eller är skapad utan fungerande fortplantningsorgan.
Sen ordet samlag, tror faktiskt inte att jag har hört det sedan Marlena Ivarsson härjade på tv. ett ganska förlegat ord. Tror att det hamna lite i klass med väldigt åldriga ord för det kvinnliga organet.
tant agda
ett preventivmedel verkar vara 100% säkert, att vara maja lundgren
SvaraRaderanär jag ändå skriver här, ni som är författare måste väl sitta på någon upplaga av NE.
SvaraRaderaÄr snipa ett riktigt ord nuförtiden eller är det bara ett slangutryck
tant agda igen
tssss...
SvaraRaderaUndrar om några av de arga männen nappar på diskussionen - ? - Kul att ha en Medborgare Y här också.
Säg hej till Medborgare Y, Medborgare X.
(Det är ganska kul att läsa kommentarerna samtidigt som man spelar videon med Swing Cocktail - den sortens musik som nästan jämt spelades i radio när en var liten, som jag minns det. melodier på svenska och melodier på utrikiska?
Juridisk abort... - Börja med att zippa igen gylfen om du inte kan ta ditt egna ansvar att använda kondom.
SvaraRaderaVaddå känsligt att ta upp? Jaha - men att byta kroppsvätskor kan man göra! Hmmm. Låter mer som att det kan vara bra att växa upp ordentligt innan man ger sig in de köttsliga lustarna.
Snippan
När jag fick en flicka så kom det en liten pojke fram till mig och frågade om mitt barn hade en snopp. Han hade just fått en lillebror. Eftersom jag var tämligen helt nyförlöst svarade jag glatt men trött utan att tänka; nej hon har en nippon.
SvaraRaderaAnon 22.58: vajert, kan du utveckla det?
SvaraRaderaNippon - bättre än snippa! Har rätt svårt för snippa. Springan sa vi när jag var liten, eller frammen.
SvaraRaderabaken och frammen.
Maja, Oops, it's a troll!
SvaraRaderaSnippan
nippon låter i alla fall bättre än vad jag har hört vissa föräldrar kalla det för
SvaraRaderaframstjärt
ett sådant ord får mig att börja fundera på vad som försigår i vissa människors huvud
tant agda
Ja det är ganska gulligt, men jag undrar vad japanerna säger...*s*
SvaraRaderaman kan kalla stjärten för bakfitta för att riktigt sno på alla begrepp..
Ja det är ett troll! Hohoho! Buhbuhbuuu!
SvaraRaderaJag blir inte ledsen. Barnlöshetspiken... forget about it, se till att älska era egna barn istället. Förresten ingen blogg utan troll.
ser att jag missat ett p, snippa är det ju.
SvaraRaderaSkånskan är nog bland de värsta handikappen att ha när man skall stava.
tant agda
en leiden sneipa?
SvaraRaderaundrar om den lille pojken berättade för sina föräldrar att det fanns en bebis med en nippon.
SvaraRaderaHeja Snippan! Ibland är det enklaste också det bästa.
SvaraRaderaAnonym 22:58: Envar sin egen preventivmetod. Jag är också min egen och det fungerar utmärkt.
Charlotte R: Tack för dagens garv!
SvaraRaderaBakfitta! Oslagbart!
Den lelle pojkens morfar hörde och log bara, dock är jag osäker om han visste att nippon är japanernas namn på japan. ;-)
SvaraRaderaungefär så där låter det väl när jag pratar och även när jag tänker för mig själv.
SvaraRaderaLänge sedan jag bodde i skåne men dialekten den är kvar. Vilket inte alltid har varit de lättaste för barnen. Vi har en del utryck som inte betyder samma för övriga del av sverige.
Är man utanför skåne så ska man som tjej helst inte säga att j'''a det gjorde ont i ballen om man skulle dratta på ändan.
tant agda
Utanför skåne säger man det gjorde ont i bakfittan.
SvaraRaderaEller har farbror Maja missförstått igen? Charlotte?
SvaraRaderahahahahaha..... nej då, det är så sant som det är sagt...
SvaraRaderanu måste alla använda ordet bakfitta lika ofta som ordet framstjärt använts annars kommer rymden att bli sne - till och med ramsne och då hamnar vi i ramtiden.
Alltså, ordet bakfitta blir ju bara bättre och bättre ju mer man tänker på det. Som taget ur "Egalias döttrar", normen ändras. Tack igen Charlotte! Jag tar bakfittan med mig och gör den till min.
SvaraRaderaAbsolut Medborgare Y. Jag säger som socialdemokraterna: Alla ska säga bakfitta.
SvaraRaderaIn i ramtiden med bakfittan före!
SvaraRaderaMoahahaha!
SvaraRaderaJag skrattar så jag lever..hahaha...
SvaraRaderaJohoho... ajajaj...
SvaraRaderagonatt... måste sluta skratta nu...
SvaraRaderanatti natti
SvaraRaderaGonatt. Tack för kvällens skratt!
SvaraRaderaNatti natti delat ansvar är dubbelt ansvar (för skrattet)
SvaraRaderaInnan jag lägger mig, kollar i NE om snippa och ja det finns med och är en beteckning för kvinnans könsorgan.
SvaraRaderaProvade på bakfitta också, fick frågor som svar:
Menade du:
bakfötterna
fitta
bukfetma
bakficka
Facit AB eller Bafia?
NE är tydligen inte alls uppdaterad!
SvaraRaderaOch Majas travesti tillsammans med bakfittan kommer troligen att störa både mina försök att somna och ha lite mysigt ensamsex.
Jag kommer sannolikt att ligga och skratta i stället.
Åh så skönt det är att i sann narcissistik anda lägga skulden på andra!
Apropå Kråkguldet. Finns det någon som minns Kullamannen? Sååå spännande...tyckte jag. Mina barn var måttligt imponerade när "världens bästa TV-serie" repriserades för ett antal år sedan. Det är nog inte värt att inhandla DVD:er till ev. barnbarn.
SvaraRaderaOch apropå pausmusiken - så lät det i radion under hela min uppväxt. Om det inte var sportradio, förstås.
Härligt att denna chat förvandlats till en sexchatt! Hoppas MedborgareY fick en skön onanistund. Kan du inte berätta lite utförligare om den?
SvaraRaderahttp://www.expressen.se/Nyheter/1.1618582/pappornas-kamp-far-mammorna-att-fly-med-barnen
SvaraRaderaSysterdyster: jag vet, det lät så där hela tiden. Man blir nästan lite nostalgisk. Hallå bilist... Jag tycker det är rätt mycket skval i radio nu också, förstås.
SvaraRaderaGrynna: bra artikel. jag tycker väldigt synd om de mammor som förlorar hela vårdnaden.
SvaraRaderaMaja
SvaraRaderaTycker du inte synd om de pappor som förlorar hela vårdnaden?
Borde det inte vara det är synd om mammor och pappor som förlorar hela vårdnaden?
Lilla My: ska jag vara uppriktig - och det ska man ju - så tycker jag mer synd om mammor som förlorar hela vårdnaden. Det är klart att det är nödvändigt ibland, när det handlar om grova missförhållanden.
SvaraRaderaJag tror att likhetsfeminismen och jämställdhetstanken går ut över kvinnor.
Intressant att du tycker så om likhetsfeminism, Maja.
SvaraRaderaAtt påstå att vinnor och män är olika i vissa avseenden är som att svära i kyrkan i en del sällskap.
Visst är det skillnad på att bära ett barn i magen i 9 månader och att sedan ha fysisk möjlighet både att producera mat och att servera den på ett praktiskt sätt, och att stå bredvid och titta på.
Det är väl egentligen rätt självklart.
Detta har diskuterats en del i de feministiska kretsar jag figurerar i men vi som har åsikten att kvinnor inte är att jämställa med avelskor har inte lyckats få de unga likhetsfeministerna att förstå.
Men de kanske kommer att fatta när de blir äldre och har fått lite mer livserfarenhet.
Jag håller med Maja om hela jämställdhetstanken. Att kvinnor ska tvingas ut i arbetslivet och tvingas lämna sina barn på dagis är ännu ett exempel på hur kvinnor förlorar på likhetsfeministtanken. Kvinnor ska inte behöva separeras från sina barn för att säkra sin egen och sina barns försörjning. Det är något som samhället borde säkra!
SvaraRaderaJag tycker synd om alla som förlorar vårdnade om sina barn.
SvaraRaderaAtt bli fråntagen vårdnaden om sitt barn betyder att man får svart på vitt på att man har blivit utklassad som förälder, som varandes icke god nog trots att man gjort sitt bästa. Och det är illa.
Eller också betyder det att man faktiskt inte ÄR en god och lämplig förälder åt sitt barn, och det är också illa....fast på ett annat sätt.
Samma erfarenhet har jag Medborgare Y. Kvinnor är inga avelskor. Vi är annorlunda jämfört med män. Kvinnor tar ansvar för så mycket mer än bara graviditeten. Det handlar ju om hela samhällsmoralen genom att ge kärlek och ömhet till våra barn på ett sätt som inte män gör. Nu kan man ju se hur samhället degenererar med alla barn som tvingats in i kärleksklösa dagis och tvingats separeres från sina mammor.
SvaraRaderaMedborgare Y: jag tror att likhetsfeministerna oroar sig för moralism, till exempel: den som inte föder barn är ingen riktig kvinna. Eller: kvinnor får inte svära lika mycket som män. Och så tror jag att det är ett sätt att kaxa till sig, haha. Jag läste en fjärdedel av "Under det rosa täcket", den var medryckande och välskriven men jag tycker att den gick ut på att förneka just att det kvinnliga finns. Varför inte Under den ljusblå kostymen?
SvaraRaderaEva: jag tror att dagis är bra för barnen och att många mammor vill komma ut i arbetslivet snabbt. Men det kunde gärna finnas ekonomiska möjligheter att stanna hemma längre, och något slags kompensation för graviditet och förlossning tycker jag att mamman borde få.
Jag ska skriva en porrmysrysare som heter Under den ljusblå kostymen. Kom jag precis på.
SvaraRaderaMenar ni att det är rätt det som somliga kvinnor gör, att leva på socialbidrag under flera år därför att det man vill i livet är att föda barn och att vara hemma?
SvaraRaderaSka barnafödande vara ett alternativ till arbete?
Men Gud så föraktfullt sagt. Skulle inte barnafödande och att ta hand om barn vara ett arbete?
SvaraRaderaMaja, en bok med den titeln låter som något riktigt scary! Vad skulle inte kunna avslöjas i den.
SvaraRaderaJag har också läst en del av "Under det rosa täcket" men tröttnade på att läsa om alla olika riktnigarna inom feminismen. Jag ser ingen vinst i att kvinnor och män som vill uppnå ett jämställt samhälle ställer sig emot varandra och lägger energi på onödiga konflikter.
Det blir bara en vinst för antifeministerna.
Jag tror inte alls att barn mår bäst av att vara hemma med sin mamma hur läng som helst. De flesta barn älskar sitt dagis och det är bra för barn att få ett störe kontaktnät efeter hand de själva blir äldre.
Nu när pappor börjar delta i sina barns liv på ett sätt som de inte gjorde förr så uppstår det en tävlingssituation. Man tävlar om utnämnandet som Bästa Föräldern och finalen utspelar sig i vårdnadstvister.
Tänk om tävlingen kunde gälla Bästa Samarbetspartnern i stället. Det skulle kosta midre både för de inblandade barnen och för oss som är med och betalar kalaset.
Grynna baby, jag kan inte uppbåda någon som helst vrede mot kvinnor som gör så - vare sig det är finurligt uträknat - "nu blåser vi staten igen!" -
SvaraRaderaeller mer så att de råkar bli på smällen medan de redan är statsunderstödda, de små fruntimren. Hur jag än försöker så lyckas jag inte bli det minsta rosenrasande.
Jag gillar folk som förökar sig, barn är jordens mest krävande små snuttepluttar och det borde vara ett högstatusarbete att ta hand om dem, oavsett om det är egna eller andras barn man gör sitt bästa för att hantera.
Utflippad diskussion på nått sätt det här och svårt att hänga med.
SvaraRaderaSjälv vill jag inte ha barn vilket
jag fått lära mig är oerhört provocerande.
Ja kvinnor är de som blir ilsknast.
Gillar ungar osv men vill själv inte ha barn och aldrig velat.
Men vad tror ni händer med dessa kvinnor när det är slut med barnafödandet och barnen flyttat hemifrån? Kommer de komma till insikt med att nä nu ska jag skaffa jobb eller tror ni att de är fast i systemet?
SvaraRaderatant agda
Maja.
SvaraRadera" Grynna baby"
He he...Mycket har jag blivit kallad i mina dar, men aldrig baby! :-)
Frivilligt barnlös, självklart är det tjejer som blir mest provocerade att du väljer bort barn. det blir i deras värld ett direkt ifrågasättande av dem och deras val, de lyckas få ditt val att handla om dem.
SvaraRaderaDit val är klokt tycker jag. Om jag var i den ålder då jag skulle välja så skulle jag idag inte skaffa några barn.
Sen om jag inte minns helt fel kan det faktiskt leda till mindre roliga konsekvenser för barnen när ens förälder väljer att leva på socialen.
SvaraRaderaHar för mig att förra eller förrförra sommaren var det väl en hel del skriverier om just det här med sommarjobb bland ungdommar där familjen hade socialbidrag.
tant agda
Barn är livets mening och allt det där.
SvaraRaderaOch så är det ju men behöver inte vara ens egna. Har ungar runt ikring mig till vardags och är också plastmamma eller vad det heter. Men önskar ibland att folk förstod att barn bara är till låns. För så är det verkligen.
Märkligt nog blir kvinnor skitförbannade eller tror att det är en tragedi. Konstigt!
SvaraRaderaEn dag är barnen vuxna och lever sina egna liv. Har livet mist sin mening då?
SvaraRaderaNej inte alls. Man får tillfälle att fundera över vad som verkligen är livet mening. Barnen ger nog mening under de åren men det finns andra meningsfulla uppgifter. Vi behöver barn för samhällets fortlevnad, vi behöver ha driften att skaffa barn.
Men man ska inte tro att barn är det enda som kan ge oss vår mening med livet.
och jag som trodde meningen med livet var att tjata på barnen tills de skaffar mig barnbarn.
SvaraRaderaJag har alltid velat ha många barn, det blev 3. Men jag kan skilja på mig själv och andra och väljer andra att inte ha barn så är de ju tillfreds med det. Varför ska andra lägga sig i sånt?
SvaraRaderaAnonym 15:09:
SvaraRaderaHa ha ha ja gillar man att tjata på ungar så kan man kanske hitta ett värde i det.
Det går bra att njuta av att vara utan ungar också.
Jag säger inte att alla kvinnor blir det men
SvaraRaderajag har råkat ut lite för ofta att just kvinnor börjar "resonera" och ställa frågor.
Varför vill du inte ha barn? Det som är så underbart, du som är bra med barn, innerst inne vill du nog blabla.
Då tvingas jag vara ärlig och säga att det är ett aktivt val från min sida.
Annars hummar jag mest när barnfrågan kommer men kvinnor tycker det på något sätt tydligen att det är ok att ställa den typen av frågor till mig som de inte ens känner.
Vore jag elak skulle jag ju kunna kontra med.
- Men herregud varför skaffar du barn som jobbar så mycket, har skildt dig från fadern, tjänar dåligt mm.
Nu gör jag inte det men ibland får jag god lust.
lite skämt och sido får man väl ha, vill mina barn inte skaffa egna så är det helt ok med mig, vill de göra det så kommer jag bli en väldigt glad farmor/mormor.
SvaraRaderabarnbarn är enlig mig en litet bonus, så att säga. man slipper vara den där "upphakade skivan" man fick vara till sina egna barn.
Gör inte si gör inte så etc. Ät upp din mat, tänk på barnen i somalien
tant agda som glömde skriva under 15:09
kanske inte direkt har påpekat för mina egna barn att tänka på barnen i somalien men jag har hört ganska många andra föräldrar göra det, innan det var det väl biafra
SvaraRaderadagens barn kanske får höra om några helt andra barn?
tant agda
Maja
SvaraRaderaFörstår inte vad skillnaden ligger i om en mamma eller en pappa förlorar vårdnaden helt?
Den sorg som båda känner är väl ändå lika?
Barnen behöver båda sina föräldrar lika mycket.
Vet inte om du skriver det för att du verkligen tycker det eller för att få igång en debatt igen?
Man kan ju göra ett tankeexpriment, att någon tar det nyfödda barnet ifrån modern och fadern. Vem plågas på vilket sätt? Kan man jämföra där?
SvaraRaderacharlotte R
SvaraRaderamenar du att mamman plågas mest för att hon ändå har kunnat känna det lilla livet i sig, eller att pappan plågas mest för att han aldrig har fått chansen att känna det lilla livet?
hur ska man kunna jämföra smärta?
tant agda
Menar du tant agda att man inte kan jämföra smärta alls? Alla plågas lika mycket? En får ett myggbett en anna blir överkörd av en bil och blir förlamad. Är det omöjligt för dig att kunna säga något om vem som plågas mest av dessa två?
SvaraRaderaSmärta är en personlig upplevelse (?) precis som andra känslor....enligt mig i alla fall.
SvaraRaderaOm man tar två psykiskt friska personer så kan man alltså förledas att tro att den som fått ett myggbett lider mer än en som har varit med om en trafikolycka och fått ryggraden söndersliten, för att den säger att det är så?
SvaraRaderaEller har jag missförstått något?
Om man lider mer av ett myggbett än en person som får ryggraden söndersliten så är man ju inte frisk i bollen.
SvaraRaderaMen det är inte myggbettet som är problemet utan något annat.
Jag säger naturligtvis kan man jämföra lidande men det är inte något som låter sig göras lätt. Allt lidande kan INTE vara lika.
Lilla My, jag undrar lite vad du själv är ute efter?
SvaraRaderaAtt inte vara vårdnadshavare innebär inte att man inte får träffa sitt barn. Men kan 2 föräldrar inte alls samarbeta så är det bätttre att den ena föräldern är vårdnadshavare och det är ju i sådana fall som man kan begära enskild vårdnad.
Jag har erfarenhet både av gemensam och enskild vårdnad. Båda dessa fäder har haft ugängesrätt med sina barn.
Du får det att låta som att om man inte är vårdndshavare så försvinner barnen ur ens liv och barnen förlorar en förälder men så är det inte.
Jag känner också till tuffa mammor som avstått från vårdnaden för sina barn och låtit pappan ta den.
Hur tror du omgivningen ser på de mammorna?
Att råka ut för en bilolycka där man blir förlamade torde vara värre för ALLA än att få ett myggbett av en mygga som inte bär på något smitta.
SvaraRaderaDessa två saker som leder till lidande är helt olika, sen kan man naturligtvis hantera lidandet på olika bra sätt, men det är något annat.
Charlotte, du måste även göra skillnad på psykisk smärta och fysisk smärta. Sen brukar man få smärtlindring mot skador på ryggraden men inte mot myggbett i de privata zonerna.
SvaraRaderacharlotte R
SvaraRaderaså då menar du att du jämför föräldrarnas smärta med att för den ena är det ett myggbett men för den andre är det en trafikolycka?
För jag menade inte fysisk smärta om det nu inte var så att den som tog barnet slog ner båda föräldrarna för det gör det hela till en annan fråga.
Tycker inte att man kan jämföra fysiks smärta med psykisk
tant agda
"maja lundgren sa...
SvaraRaderaGrynna: bra artikel. jag tycker väldigt synd om de mammor som förlorar hela vårdnaden.
den 25 juni 2009 12:20"
Undrar vilka känslor väcks hos Maja Lundgren då pappor förlorar hela vårdnaden?...
Medborgare Y
SvaraRaderaJag är faktiskt inte ute efter någonting, trot eller ej.
Varför kan man inte förstå att alla människor som förlorar vårdnaden om sitt barn antagligen mår dåligt.
Att anse att det är mer synd om det ena könet, än det andra, är för mig konstigt.
Med en åsikt som den, känner jag att då förstår man bara sina egna känslor som mamma/kvinna, och kan inte sätta sig in i tanken att pappor/män också har känslor för sina barn.
Nyfödda eller äldre...spelar det någon roll??
Pappor är väl engagerade i graviditeten, även om de inte är gravida.
Det här är ingen diskussion om olämpliga föräldrar, utan om känslor som föräldrar känner när de förlorar vårdnaden om ett barn.
Gör det inte till något annat, är du snäll.
Jag vet att bara för att en förälder förlorar vårdnaden inte är synonymt med att inte träffa barnet.
Har jag skrivit det någonstans?
Jag har också erfarenheter av fler olika lösningar vid separationer.
Jag ställde Maja ett par frågor angående hennes påstående, inget annat.
Eftersom jag ser det som underligt att tycka att det är mer synd om mammor än om pappor, så funderade jag även på om hon endast skrev det för att få igång en debatt.
Vilket hon fick...
Funderare Y
SvaraRaderaJag har erfarenhet från en mamma som lät sina barn bo hos pappan på 80-talet, eftersom de ville bo kvar på samma ställe, nära skola och kompisar.
Jag vet hur hon blev sedd.
Vet att även kvinnor idag, som låter pappan ta största ansvare för barnen i en separation ses som konstiga, eller som något ännu värre.
Vilket jag anser är fel...
Det är inte många som gör det för sina barns bästa....
Jag tycker också synd om mammor som förlorar vårdnaden, speciellt i sådana fall där modern varit den som "tagit hand om" barnen hela tiden fram till skilsmässan. Tror säkert det finns karlar som jäklas med sina exmadamer också.
SvaraRaderaDet finns ju faktiskt familjer fortfarande där mannen långt ifrån engagerar sig i samma utsträckning i barnen som kvinnan.
Tänk om det går så långt att det blir en total svängning, att pappor får fördel framför mammor pga av att kvinnor ofta har sämre lön o liknande.
I många år nu har papporna varit "boven" nu verkar det som det är dags för "mammorna" att bli boven (igen). Under en tid var allt mammornas fel, sen blev det pappornas fel - nu dags för mammorna igen - to blame.
Något ligger det väl i att den som vårdat och tagit hand om barnen borde få fortsatt vårdnad och som nån skrev ovan, att en får vårdnaden betyder ju inte automatiskt att den andra/e aldrig får träffa sina barn.
Sen kanske det vore idé att likställa samboförhållanden med äktenskapet på riktigt, dvs att de barn som föds i samboförhållanden räknas som "äkta" och att papporna på så sätt får delad vårdnad från start.
SvaraRaderaFast det kan ju bli krångligt eftersom det finns män som inte är villiga att erkänna faderskap.
Nä , det var nog lättare förr på ett sätt när folk höll ihop hela livet, dock inte för de "oäkta barnen". Vilket hemskt ord!
Tysk variant men bra filminslag.
SvaraRadera: http://www.youtube.com/watch?v=AhIjVyktaQA
Leroy
Synd om både mammor o pappor som nekas umgänge med sina barn är det ialla fall.
SvaraRaderaLilla My: du undrade om det var en brandfackla eller om jag verkligen tycker så. Jo, i princip tycker jag att det är grymmare att ta ett barn helt och hållet från en mamma än från en pappa. Inte alltid - det finns som sagt mammor som själva avsäger sig vårdnaden. Det här är bara en fundering, man får ta den för vad den är.
SvaraRaderaNu hade jag lite grann Australienfallet i tankarna, och det är ju ganska extremt, den mamman kommer ha svårt att få träffa sina barn överhuvudtaget, de försvann tvärs över jordklotet. Det här har ju inget med vem som är lämpligast förälder att göra, men jag föreställer mig att en sån sak kan KÄNNAS betydligt värre och på ett annat sätt än för en pappa som förlorar ett barn. Inte för att förringa pappornas ledsenhet, alls. Inte heller för att en mamma generellt älskar sina barn mer än en pappa gör. Utan bara en annan typ av fysisk sorg, en annan sorts upplevelse av orättvisa och smärta. Så tänker jag.
Leif Krantz. superbra, surealistiskt och spännande, bra musik uppbyggnad av spänning innan upplösning:
SvaraRaderaKråkguldet, Kulla mannen och Snoken. :
http://www.youtube.com/watch?v=PArd7aWo-JQ
(Kullamannen)
Snoken:
http://www.youtube.com/watch?v=Ny_mZIt7-Sg
(Strictly business)
En annan rolig sak som sen hände på 80 talet var låt kameran gå.
Skall titta om jag hittar något kul om det samtidigt som jag letar vidare efter Thorstein B. Har inte hitta något på SVT play eller så.
Ha det gott.
Leroy
Schysst Leroy, tack!
SvaraRaderaNågot som jag har funderat på sådär i förbi farten. Varför ringer en man till sin mamma, syster eller kvinnlig vän om han eller barnen blir sjuk?
SvaraRaderaDå är det väl skönt att dagens barn vet att pappan också kan...ni vet, de mjuka sättet.
En kort animerad film av Michael Dudok de Wit som har fått många fina priser...
SvaraRaderaOch många tårar rinna över...
"Father and Daughter"
http://www.youtube.com/watch?v=fgpETvlbM-Q
Med en fantastisk vals som musikbakgrund... The Waves of the Danube...
Man måste vara bra dum i huvudet om man tror att jag jämför myggbett med att förlora vårdnaden om ett barn och trafikolyckor med att förlora vårdnaden för ett annat kön.
SvaraRaderaIngen utomstående kan peka och säga att det är värre att få ett myggbett, om en person lider enormt av ett myggbett, får hysteriska utbrott och liknande så är det kanske värre.
Men att säga att alla lidanden är lika och inte kan jämföras är ju dumheter.
Varför tror man att det görs skattningar på smärtupplevelser inom sjukvården? För att det inte går att jämföra?
Och för alla, jag har inte sagt NÅGOT ALLS om att det skulle vara värre för pappor att förlora vårdnaden än för mammor eller tvårtom.
SvaraRaderaJag säger bara att allt lidande kan jämföras.
De flesta skulle hellre ta ett myggbett än en trafikolycka med medföljande förlamning. Det förstår de flesta så sitt inte och gör er löjliga.
Charlotte.R (och de andra...)
SvaraRaderaSpendera några minuter och se på den av mig rekomenderad film...
Valens och andra.
SvaraRaderaSpendera några minuter och svara på min fundering...
maja
SvaraRaderahttp://kidnappedvaletteboys.wordpress.com/2009/03/02/vardnadsutredningen-gallande-ann-louise-valette-och-george-pesor/
kommer troligtvis inte ändra dina åsikter om att det är synd om mamman men det ger lite mer insikt i det hela.
Men bara för att hålla diskussionen vid liv
vad anser du om omvänd situation? tror det fallet kallades för "baby thor".
tant agda
Charlotte R
SvaraRaderadu kan tyck att vi är hur löjliga som helst, själv tyckte jag att det var du som var löjlig som drog upp det hela med myggbett och trafikolyckor.
Situationen du nämnde gällde inte fysisk smärta så varför den jämförelsen?
tant agda
Valens:
SvaraRaderasett filmen och.....
Vården jämför psykisk smärta också. Man får skatta den på olika skalor.
SvaraRaderaVad du tycks inbilla dig är att jag säger att utomstående lätt kan säga att den lider mer än den, det går inte, men jämföra kan man.
Du sa att man inte kan jämföra. Klart man kan. ;-)
För mig så är det självklart att en nyförlöst mamma lider mer än pappan av att ett barn försvinner.
SvaraRaderaDärför att det är en fysisk förlust, inte enbart en fysisk.
Men det är rent generellt sett.
Hur långt upp i åldrarna detta kan påvarka har jag ingen aning om.
inte enbart psykisk ska det så så klart.
SvaraRaderaom du påstår att jag sa att man inte kan jämföra så får du nog läsa inlägget igen
SvaraRaderaför det var inte riktigt vad jag skrev.
Jag skrev HUR ska man kunna jämföra smärtan?
Jag inbillar mig inget heller men undrade hur du kunde göra en jämförelse mellan ett fall som gällde fysisk smärta myggbett vs trafik olycka med ett fall där båda råkar ut för samma sak men med psykisk smärta.
tant agda som är löjlig
Charlotte R
SvaraRaderavad menar du med hur långt upp i åldrarna detta kan påverka
Funderare, jag tycker inte din beskrivning stämmer. Mina barn ringer ofta mig om det hänt något eller deras barn. Samma sak var det för mig själv och jag var ung. Jag ringde oftast till far, men ringde även till mor.
SvaraRaderaValens, väldigt vacker och rörande film!
SvaraRaderaOkej tant agda. Vi jämför en som förlorar alla sina tio barn och en som har ett barn som får ett myggbett.
SvaraRaderaVilken förälder lider mest?
Att utifrån bedöma är ju enkelt när man tar rent absurda jämförelser men det blir knepigare när det gäller samma företeelse som t ex mellan kvinnor och män som förlorar vårdnaden.
Jag tycker inte att man kan säga något generellt om det när det gäller äldre barn.
När det gäller ett nyfött barn som tas från en förälder till den andra, när kvinnan just har framfött barnet att det ska vara jobbigare för kvinnan.
Av naturliga skäl eftersom hela hennes organism fungerar på ett annat sätt än mannens vid graviditet och förlossning och förberedande av kroppen för amning.
Fråga är bara hur länge något sådan kan sägas vara utjämnat?
Blir det nånsin det?
Rent allmänt sett. Variationer finns alltid.
Gunnar:
SvaraRaderavad skönt att höra. För män kan också ge den mjukare sidan, den sidan som många säger är normalt för kvinnor. Många ringer sin pappa också men då brukar de vara mer manliga saker, som vissa kallar det, som att bogsera bilen och byta däck.
Men inte vet jag om filmen var vacker, snarare tragisk. Men det är väl det där med manligt och kvinnligt och vilken erfarenhet man har.
Agda: klart inga föräldrar får kidnappa sina barn.
SvaraRaderaValens ! En mmycket fin filmatisering och i stället för at säga att någon Leroyar så kan man säga Valens ia. :-)
SvaraRaderaFör det var bra.
Leroyen
Charlotte R
SvaraRaderatror fortfarande att du behöver läsa mitt första inlägg i det hela, vilket var tre stycken frågor om vad du menade med din teori.
inga påståenden alls om att man inte kan mäta smärta eller att alla plågas lika mycket.
men när du nu ändå är nere på sandlåde nivå.
jag tror att mamman som förlorar 10 barn lider mer psykiskt än mamman vars barn får ett myggbett.
tant agda
Hittat denna playlist så länge men den sången verkar inte finnas med.
SvaraRadera:
http://pl.ayli.st/Thorstein+Bergman
Leroy
Agda, Charlotte: seså flickor, ni är nog rätt... överens egentligen?
SvaraRaderaLeroy: tack ändå, Thorstein är i sig alltid bra.
SvaraRaderaMaja
SvaraRaderaMissade jag ditt svar till frågan:
"Undrar vilka känslor väcks hos Maja Lundgren då pappor förlorar hela vårdnaden?..."
Det är inte frågan om sista vals...
Ja där ser du agda, du vet HUR man jämför. Man gör antaganden om vad som verkar vettigt.
SvaraRaderaNu vet du. ;-)
Det är varmt och jag blir arg.
Kort och gott: Den av föräldrarna som ger trygghet och omvårdnad är väl den barnen tyr sig till.
SvaraRaderaUngefär lika som med husdjur - Katten t.ex tyr sig till den som föder den.
Sen finns det ju mammiga pappor och pappiga mammor. Så ibland kan det ju vara pappan som står för tryggheten mer än mamman
valens: ja, jag tror du får läsa lite nogare.
SvaraRaderaVad betyder "Det är inte frågan om sista vals..."?
Moa: håller med.
SvaraRaderaFast katter är nog lite ombytligare än barn, "katter är självständiga djur"... Men det gällde inte min gamla kisse, han var totalt lojal med mig.
Maja: ja, jag tror du får läsa lite nogare.
SvaraRaderaVad betyder "ja, jag tror du får läsa lite nogare..."?
Väga medlidande på guldvåg, ungefär.
SvaraRaderaFunderare: Tror inte på det där med mjukare sidor. Ofta tolkas bara hur man talar (tonläge, direkt/inlindat, etc.) som om det är mjukt eller hårt, inte vad man talar om. Blir lätt fel där.
SvaraRaderaMaja, har ett förslag. Yrkestrubadurernas förening YTF har thorstein Bergman som medlem. Via deras hemsida kan man maila honom. Varför inte pyttsa iväg ett mail och fråga direkt. Han kanske inte är omöjlig.
SvaraRaderaHemsidan är ganska knepig.Ibland laddar och laddar den utan att komma nån vart. Men skam den som ger sig.
Moa: Och i de flesta fall tyr sig de små till båda sina föräldrar, även om det kan vara en liten övervikt till den ende i det ena fallet och den andre i det andra fallet.
SvaraRaderaAnonym 19.11 (hahaha, det är en så bra signatur)
SvaraRaderaJa! Så gör jag. Han kan ju knappast bli stött.
Hej hej Medborgare Y! Snyggt namn! ;-)
SvaraRaderaTrevligt inlägg där i början Maja. Du förnekar dig inte...
SvaraRaderaOm Maja Lundgren, hör ni MAJA LUNDGREN väger medlidande på guldvåg, ungefär i frågan om vilka känslor väcks hos Maja Lundgren då pappor förlorar hela vårdnaden?...
SvaraRadera...Då får hon verkligen pyttsa iväg ett mail till Thorstein Bergman eller Mozart...
Systerdyster: Nä att köpa DVDer till ev. barnbarn är verkligen optimistiskt i överkant. Men man lurar ju så gärna sig själv. Det funkade ju på egna barnet! Dotra min gillade faktiskt Kullamannen och älskade Saltkråkan. Jag sa förstås inte i förväg: kom nu ska vi titta på en serie som mamma gillade som barn, den är jättebra. Då hade det nog varit kört. Det där fick hon komma underfund med senare på egen hand. Vissa saker måste man liksom smyga på de små liven för att det ska fungera ;)
SvaraRaderaGunnar:
SvaraRaderadet jag menar är lite av det MOa skriver omvårdnad och sånt, mjuka sidorna, inte tonläge.
Tar chansen och länkar till till LEonard och Take the last waltz och hoppas Ni tittar igenom alla låtarna med Leonard från Joan´d arc till alla dessa fina låtar.
SvaraRaderaReaching for the sky to surrendet.:
http://www.youtube.com/watch?v=RLq7Aqd_H7g
(Read between the lines...)
Leroy
MedborgareX:
SvaraRaderaFörhoppningsvis - i de flesta fall
************************
Kullamannen ja...åh vad den var bra!
Jag gillade pellepennan o suddagumman när jag var lite, visade mina ungar den - gud vad tråkig tyckte de *S*
Jag var helt fascinerad av att det ritades medans det berättades. Fast man var nog ganska liten då iofs.
Nu var väl inte vi som var barn på 50-60 talet lika bortskämda med ett stort urval som senare generationer barn.
*********************
Nä, Gunnar, menade inte tonfall eller mjukhet i rösten, snackade mer om det som anses vara kvinnliga egenskaper.
Songs of love and hate my sitsters and brothers:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=9aRKZFR5imM
"If you ever came bay here for me or for Jean.
So I never tried. "
Sincerly L Cohen
Leroy
Leroy: du länkar alltid till bra grejer.
SvaraRaderaValens: jag borde antagligen inte... men eftersom du skriver mitt namn i versaler, så skulle jag vilja att du skrev helt fritt, utan att censurera dig själv det minsta, vad du lägger in i det där MAJA LUNDGREN. Du är totalt anonym, jag spårar inga IP-adresser, är egentligen inte så egotrippad heller. Det är öppet här, man får skriva vad man vill, du behöver inte heller vara så noga med vad dina intryck bygger på.
Funderare & MOa: Jag förstod att det var omvårdnad m.m. som ni syftade på, men det jag menar är det ofta tolkas som kvinnliga egenskaper på grund av att kvinnor och män ofta talar olika, med olika tonfall, olika rakt/inlindat, m.m. Egenskaperna finns egentligen hos båda, men de tar sig lite olika uttryck.
SvaraRaderaMoa: jag tyckte till och med vinjetten till Anslagstavlan var kul! Det var inte ofta man fick se tecknat.
SvaraRaderaPellepennan och Suddagumman minns jag som väldigt pedagogiska, på sjuttiotalsvis.
Leonard Sisster of Mercy är vackert:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=oBFQg7P5YKw
Eller the Partisan :
http://www.youtube.com/watch?v=oG4ndbhOkpI
Tänker att du Maja hänger med och kan läsa mellan rader i det som skrivs.
Det finns säkert fler som fattar detta LEroyandet.
(Men jag skall inte störa ER som skriver på ett tag. Väljer att läsa i stället för att skriva eller tycka längre. Tråkigt att man tappat tråden om barnen och framtiden. Fastnat i detaljer som inte handlar om Daddy eller sakfrågan. Försöka marginalisera viktiga frågor.)
Leroy
Pedagogiska: jag menar politiska, uppfostrande.
SvaraRadera