tisdag 9 juni 2009

Rockin´ Robin

Idag har det i princip hänt två grejer. Jag har blivit intervujad av TT Spektra, det kändes som att det blev bra, ska bli en sommarserie. Den första artikeln ska handla om Öyvind Fahlström, en annan surrealist, kan man säga.

Det bästa av allt var att när jag skulle bli plåtad på gården så dök grannens katt upp och poserade som en riktig linslus.

Och så har jag ätit middag med mina föräldrar och min moster, som gav mig två små bronsljusstakar som föreställer hindar. Jag trodde det var harar, men min moster säger att det är hindar. De har tillhört min morfar, och de brukade stå på hans skrivbord.

De brukade stå på hans skrivbord, och när jag har städat upp på mitt eget, där papper och böcker ligger i travar, ska de få stå här. Morfar var präst i Norrbo Hälsingland.

Ja det upptäckte förstås Monica när hon släktforskade, hehe...

Är jag verkligen en "kvastpilot"? Ska låta det vara osagt. Men en skarp trut har jag, det är sant.

Jag tror fortfarande att "paranoian" på nätet är bra ämne att diskutera. Anonymitetens väl och ve, ovett, sans och etikett. Munhuggeriet och misstänksamheten. Jag övervägde aldrig ett ögonblick att rösta på piratpartiet. Valet stod mellan miljöpartiet och vänsterpartiet, och orsaken till att min röst landade på det senare är inte att jag är kommunist, åtminstone inte i någon stalinistisk eller maoistisk bemärkelse av ordet, utan i första hand för att jag inte vill att Sverige ska närma sig NATO, inte stå på USA:s sida i ett krig mot islam vilket bara döljer ekonomiska intressen bakom en fasad av mission, och för att jag menar att det behövs en motvikt mot ett hurtigt bejakande av tillväxt till varje pris.

Ungefär så. Rätten till anonymitet på nätet är inte precis gudagiven, och även om jag är glad över allt fantastiskt som finns gratis på YouTube så tycker jag inte att det är konstigt om musiker drar tillbaks sina videos. Fildelning har jag aldrig försökt mig på.
Unni Drougge är att gratulera för att hon fått så många frivilliga donationer, och Lars Gustafsson är en rolig kuf, men ärligt talat - låt fildelande ungdomar rösta på Piratpartiet, så kan andra medborgare tänka på annat.

Apropå duster är den här uppiggande:


16 kommentarer:

Leroy sa...

En bra artist/konstnär som jag gillar är Oscar Reuterswärd. - En konstnär som på ett två dimensionellt plan fick oss att tänka tredimensionellt.

Perspective Japonese.

Att se saker ur andra perspektiv.

Se gärna några av hans verk. ex vis den omöjliga triangeln. :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Penrose_triangle.svg

Men det handlar inte om tolkningar av en tvådimensionell eller tredimensionell verklighet. Det handlar om surealism precis som du skriver. I den Svenska Filmen om Picasso finns en pyramid av äpplen baserad på detta och jag har länge sökt efter vem som målat detta. Ett tag trodde jag att det var Picasso själv ett tag letade jag efter målningar av Salvador Ali. Är det någon som vet? Vore kul med lite konkretism i all den surealism som fluktuerar.


Leroy

Leroy sa...

Är det någon som vet mer om den affish han rev ner i filmen med surealistiska äpplen och vem som målade den bilden?

Har försökt hitta den som gjorde det sedan början av 80 talet!

Någon som vet?


Leroy

Leroy sa...

Altså ur Picassos äventyr...

Leroy

Leroy sa...

Ps. Maja ditt Astronomy Picture of the day påminner om den Fuzzy Logic som faktiskt sprid i sökmoln på nätet nuförtiden.

Fyzzy Logic är ett intressant fenomen.

Hnadlar egentligen om hur allt hänger ihop i trådar.


Man kan läsa mer om Fussy Logic och svärmar av moln här. :
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

Man ser allt fler sökmoln på en del sidor. Ex vis på Niclas Strands sida på : http://deepedition.com/

Han har koll på läget om olika frågor kring detta Funderar man på sökmoln eller Fuzzy Logic kan man fråga hur saker hänge samman han vet mer. Men det är en trevlig surealistisk logik Maja.


Även om jag fortfarande letar efter vem som ritade äpplena i pyramiderna på affishen som Picasso rev ner i filmen Picassos äventyr som brann upp.



Leroy

maja lundgren sa...

Fussy Logic låter som något. Vem som ritade äpplena i pyramiderna på affischen som Picasso rev ner i filmen Picassos äventyr som brann upp kan vara svaret på världsgåtan.

Systerdyster sa...

Här är en ganska oförstörd och mycket ung Miichael Jacksson i Jackson Five, 1972. Jag var förälskad...

http://www.youtube.com/watch?v=C4VCUbL7jsc

Det har hänt en del sedan dess.

maja lundgren sa...

Ja, han var fruktansvärt söt. Det är ju så himla sorgligt att tänka på hur han har totat till sig sedan dess.
Förresten gillar jag Jackson Five mer än Michael J...

maja lundgren sa...

Fast de har fula kläder i den videon, och koreografin är inte särskilt cool!

Claes Gustavsson sa...

De enda äpplen jag minns från Picassos äventyr var de kubistiska – "Så uppfanns kubismen!". Alla Picassos tavlor målades av Per Åhlin. Men det kanske var några andra äpplen?

Det är förresten Warner som ligger bakom nästan alla videos som har dragits bort, inte artisterna. En gång i tiden betraktades videon som reklam, men alltså inte längre.

/ Claes G

maja lundgren sa...

Skivbolagen är ju dumma. Det borde bara vara artisterna som har rätt att dra tillbaks sina videos. Det är klart att om nätet på sikt kan leda till att mellanleden försvinner så vinner både artister och "konsumenter!"

Är det möjligen en före detta klasskamrat till Lisas storasyster som talar...?

Claes Gustavsson sa...

Så är det. Hittade hit häromdagen.

Warner ville ha mer pengar av YouTube (de hade kontrakt sedan tidigare), tror att det var i december förhandlingarna bröt ihop. Det är tusentals videos som har försvunnit.

maja lundgren sa...

Kul! Det kan vara lite stormigt här ibland, som du kanske redan har märkt.
En del grejer är jätteunderliga. Verkligen otroligt märkliga. Men på det hela taget hoppas jag att det goda humöret kommer att greja biffen.
Tycker YouTube är jättekul, lyxigt. Går de runt på reklamintäkter?

Helena Palena sa...

Norrbo! Bor i en nästgårdssocken. Brukar åka dit på auktion på Folkets Hus. Nu damp poletten ner. Jag har läst om dig i vår lokaltidning. Om just detta. Roligt med rötter i Hälsingland. Det har inte jag. Råkar bara vara ingift i det hela.

Claes Gustavsson sa...

Vid närmare eftertanke måste det vara Per Åhlin som är den eftersökta upphovsmannen till äppelbilden. Kubismen uppfanns ju i filmen när Picasso försökte måla av ett äpple men var så hungrig att han inte kunde låta bli att äta av det – därefter målade han av äpplet i olika uppätna stadier och perspektiv. Har sett tavlan i original. Kan inte vara någon annan.

maja lundgren sa...

Helena Palena: jo, modren är född vid Dellensjöarna. Bland de vackraste trakterna i världen, tycker jag. Bor du i Delsbo?

Claes: ja just det! Haha, det var en bra förklaring till kubismen!

Helena Palena sa...

Maja: Nästan. Mellan Norrbo och Delsbo. Ja. Dellenbygden är den vackraste platsen på jorden. Ska blogga om det. Höll tal på en stämma för några år sen. Om bygden. Borde publicera det talet. Om jag hittar det.
Naturen är lagom. Böljande och blå. Vänlig. Dödar en inte. Man flyter in i den. Som i en älskad moders famn. Dellenbygden är en riktig amma. Om du visste vad många författare och diktare som dväljts här. Om det har jag också skrivit. Och ändå är bygden inte så känd i Stockholm. På sätt och vis bra.