måndag 18 maj 2009

Insikt

Det slog mig plötsligt vilken fruktansvärt bra blogg jag har.
Ska jag vara uppriktig så vet jag ingenstans som man kan få läsa så mycket intressant som här.

Det vill jag fira med ett inlägg i kategorin "varför jag fortfarande diggar Neapel". Inte tarantella den här gången, utan tammurriata.

Det är betydligt fler som dansar tammurriata än som dansar schottis och polka. Dansen är något av en folkrörelse och engagerar människor med helt olika bakgrund. Bland annat under Neapels motsvarighet till Midsommarafton (La festa di San Giovanni).


11 kommentarer:

Monica Antonsson sa...

Bästa kommentaren:

"Det slog mig plötsligt vilken fruktansvärt bra blogg jag har.
Ska jag vara uppriktig så vet jag ingenstans som man kan få läsa så mycket intressant som här."

Himla kul!

Ramona Fransson sa...

Hej

Härlig kommentar och sann!

Helena Palena sa...

Bloggeri, bloggera, falleralla... Det är kul att blogga. Man är sin egen redaktör för en gångs skull och trycker på knappen Publicera när helst det passar en! Ha, ha, ha.... släng er i väggen jävla gatekeepers!

Men jag tror också att det kan ligga en i fatet att blogga (man kan med andra ord inte få ha det för kul). Slog mig just att jag måste ta reda på vad det uttrycket "ligga en i fatet" kan ha sitt ursprung ur. Grogg vet jag vad det kommer ifrån. Kul att veta eftersom dom flesta inte har en aaaaaning!

maja lundgren sa...

Jo, jag kunde inte låta bli att skrävla. Förnyar bloggkonsten, tänkte jag.
Grogg - kommer det ur groggy eller tvärtom?

Andreas Björsten sa...

Hej Maja, ja din blogg är fantastisk nu efter en lite trevande start. Insider speaks out, det är väl det som är grejen. Du sitter på viktig information och har mycket uppdämd energi, tycks det som. Det är bra att du precis som i Myggor och tigrar följer både Sverige-spåret och Italien-spåret. Själv har jag bloggat (skrivit nätdagbok) i drygt tio år, jag ser det mer som ett maratonlopp, och vet att det kan komma svackor.
Ska man inte se den här typen av bloggande snarast som kulturjournalistik med en blandning av subjektiv hållning och faktaunderlag? Den typen av kulturjournalistik som fanns mest förr i tiden, personliga skruvar som kunde vara farliga därför att de var oberäkneliga, man visste liksom inte om de var riktade mot makthavare eller vanliga läsare, man visste inte på förhand vad det skulle stå i artikeln vilket jag tycker man alltför ofta gör i dag (jag är inte alltför nostalgisk men dock...) i Arbetaren, Aftonbladet och DN.

Helena Palena sa...

Nej! Grogg kommer från en kapten och ett tyg. Återkommer! Måste ut och träffa folk och visa upp mig. Nätverka som det så vackert heter.

maja lundgren sa...

Andreas: trevande start? Nej, bort det! Även Ikea hänger ihop med resten. Vad fujtevenne betyder ska jag berätta så småningom.
Helena Palena: ja, du tar väl dina första steg i branschen? Hångla inte för mycket bara så går det nog bra. Ett gott rykte är a och o. Mycket nyfiken på groggtyget.

Gunilla sa...

Haha, vi andra har insett länge att du har en fruktansvärt bra blogg. Välkommen i gänget!

Helena Palena sa...

Maja: Nej, inte mina första. Jag springer på för många stigar dock. Men man kan ju inte rå för att man har många begåvningar dock. Och jag har också en fruktansvärt bra blogg.

När det gäller grogg kommer ordet från en engesk amiral Vernon. Han gick omkring i rockar sydda av ett tyg kallat grogram - på svenska grovgrönt ungefär. Han bjöd sina mannar på rom - men blandade ut med vatten för att det skulle bli billigare och dom inte skulle bli så fulla. Även i Sverige fick folk betalt i supar förr. All sprit som blandas ut med sockerdricka och annat gott kallas alltså grogg efter den gubben. Min favvodrink är hembränt, coc-cola och en citronskiva. Gode gud så gôtt!

Anonym sa...

Ja, din blogg gillar jag! Den spänner över så mycket och bjuder motstånd och tankemöda. Men iband så oroar jag mig: när ska kvinnan få tid över för romanskrivande så produktiv som hon är i bloggkonsten?!
Mrs Bean (glömt min google-lösen) alias Agneta Lindhag

maja lundgren sa...

Mrs Bean: jo, jag har nyligen lämnat in en sprillans egenartad bok och den är antagen och så. Har gnällt över hur lång tid det tar innan böcker ser bokhandelns ljus, gillar bloggformen eftersom den nästan kan ta sig skepnaden av en musikal.
Snart ska jag sätta igång på allvar med en ny sprollans oanad bok, men vill att den här som är på väg ska vara en bit inne i "produktionen" först (utgivningsdatum, diskussion om omslag och annat härligt materiellt arbete).