torsdag 7 maj 2009

Sanningen skall göra eder fria

Och så har Monica Antonsson blivit friad av JK.
Det skrället "Mia" anmälde henne för brott mot källskyddet.

För oinsatta är Mia den så kallade hjältinnan i "Gömda", "Asyl" och några andra fabricerade böcker vars namn jag glömt. Alla är skrivna av någon annan än "Mia".

Jo, Mia är ett skrälle, och sådana har rätt att existera. Jag använder inte uttrycket white trash. Jag tycker inte att några människor ska buntas ihop och få sådana tillmälen. Ett tag tyckte jag också att Monica Antonsson var lite väl hård mot henne i sin bok. Det är väl inget fel med att gå och ragga på flyktingförläggningar?

Sedan - när jag läst och sett intervjuer med "Mia" - fick jag intrycket av efterblivenhet, genetisk (ja, förlåt men det var mitt inryck) dumhet i kombination med list och egocentricitet. Korkad och förslagen. Grovt ohederlig och trixig, närmast analfabet. Konstig och nästan sadistisk inställning till sina barn.

Ett monster.

Och givetvis väldigt långt från porträttet i Gömda. Ska jag vara uppriktig så tänkte jag "o herregud..." när jag såg och hörde Mia.

Problemet med "Mia" är inte att hon är en osympatisk kvinna utan att hon är en industri. Givetvis är det ett stort bekymmer i sig att böckerna har gått ut över verkliga människor. Sonen som blev övergiven, en pappa som förlorade kontakten med sin dotter, en vänlig kvinna på en kvinnojour, med flera. En rad verkliga människor som offrades för en lukrativ melodram. Allt detta hade inte hänt om det inte funnits habila kvällstidningsjournalister utan skrupler runt henne.

Liza Marklunds hat mot "socialkärringar" fick henne att plocka pengar ur egen ficka för att skicka Mia utomlands (till Chile). Storyn fick inte spricka. Samhället fick inte försöka hitta en bättre lösning. Barnen fick inte vara i fokus. Detta var mycket viktigt eftersom deckarförfattarinnan och journalisten Marklund måste få ihop en historia.

Problemet var Mias nye man (han som blev en trygg norrlänning i boken). Eller så var problemet Mia själv. Att ge en realistisk återgivning av det hela skulle hur som helst inte slå an på media.

När Mia inte mindes rätt saker drev Liza Marklund på. Om Mia hade svårt att "minnas" blev Liza Marklund irriterad.

Liza Marklunds konstruktion av en oskuldsfull medelklasskvinna och helylle banktjänsteman går helt i linje med det folkförakt som Åsa Linderborg blottlade i en artikel (före Gömdaskandalen). Det är totalt omänskligt. Oförblommerat hat mot folket. En förutsättning för Marklunds karriär och uppburenhet.

Det går inte att säga att Liza Marklund har utnyttjat white-trash-Mia eller att Mia har utnyttjat Liza Marklund. På något sätt har Marklund i sin strävan efter en plats i solen begagnat sig av det hon mest föraktar - ungefär som kvällstidningarna gör det.

Nu har polisen förhört dem som uttalar sig i Monica Antonssons bok under två månaders tid. Är det en bra prioritet av resurser? Svårt att tro det. Polisen har friat Monica Antonsson, som de friade Elisabeth Hermon. Och om jag inte missförstått något tycker polisen att detta är något av ett slöseri, en ganska felriktad satsning.

Liza Marklund är en lycksökerska i mediebranschen och hon har kostat samhället en hel del. Det kommer hon att fortsätta med. Man ska inte göra sig några illusioner, hon kommer att fortsätta skriva krönikor som i sig (helt bortsett från Gömdaskandalen) är avslöjande.

Jag väntar på en etisk granskning. Har journalister rätt att själva göra en polisanmälan för att skapa en story? Jag tänker på Marklunds polisanmälan mot Elisabeth Hermon.

Om ingen sätter stopp kan media fortsätta att manipulera samhällsinstitutionerna och försöka köpa sig fria utan att någon avkrävs ansvar.

Debatten om Gömda befinner sig i kärnan av vår tids verklighet och vår tids fördomar och vedertagna åsikter.

Radikalfeminister menar att all heterosexualitet är av ondo, och att misshandel och våldtäkt är ett uttryck för mannens egentliga natur i alla tider. Det enda möjliga alternativet är lesbianism. Pojkfoster bör aborteras.

Högerskribenter menar att män från Mellanöstern är av en särskild sort vilket legitimerar Gömda även om den är osann, det behövs ingen konkretion för "vi" vet redan att det sitter i deras kultur, om det inte hände exakt som det återges i Gömda så är det ändå sant på ett mer övergripande plan.

Aftonbladet drar nytta av manliga och kvinnliga sexfantasier då de lockar med löpsedeln: "Hon blev mördad i sängen", samtidigt som den snaskiga kampanjen förklär sig till feminism och är ett försök att försvara den verkliga babyloniska skökan, Liza Marklund.

Nå, allt detta är spetälska. Men det kommer inte att vara så länge till.

47 kommentarer:

  1. Frågan är ju hur mycket hela den agendan har kostat direkt och kommer att kosta indirekt.

    Liza och Mia är skyldiga så många en förklaring eller ursäkt utifrån det faktiska agerandet.

    Man valde att bo hos E Hermon och man valde att skriva om henne som Journalist. Man valde att göra en massa, Jag vet inte vem som skall ha samvetet av alla de inblandade för dom verkar skylla på varandra allihopa.

    Liza - Åklagaren i Luleå. Liza - På den ansvariga utgivaren som la ut personuppgifter på E Hermon.

    Vuxna människor som käbblar och låter barn hamna i kläm i stället för at de får vara centrala frågor och få så bred bas som möjligt utifrån dom som vill ge.

    Här har det solklart handlat om att ta och då skall man baske mig kuna förklara sig. Känslomässigt eller Juridiskt eftersom man anars riskerar att frågorna gör en till förlorare.

    Då de unga kommer till insikt.

    Att investera i framtiden handlar om förtroende kapital och inte om pengar eller makt på kort sikt.

    Jag är övertygad att man likt maffian väljer att offra en efter en tills det visar sig vem som ligger bakom.

    Synd att så många måste dö ut ( av de 4 stora som börjat varsla och känner oro) innan man mäklar fred, det visar sig att det vänder, folk börjar lyssna och läsa igen och man låter sanningen växa igen.

    SvaraRadera
  2. Hur kan du vara så jävla säker?
    Om Mia fick asyl i USA var det på goda grunder. OK att hotet kanske mest var riktat mot hennes man. ¨Men hon kan ju ha varit rädd ändå. Hon måste ha trott att det skule komma en vedergällning för der han gjort mot osama. Och vad är ditt problem med det? Varflr gör du en poäng av det?

    SvaraRadera
  3. Tack Maja och alla andra som förmår att uttrycka sig väl och ser till att det som borde sägas blir sagt! /Peter

    SvaraRadera
  4. Men Maja låt din analys finnas i långt fler fora. Du behövs så innerligt väl.

    SvaraRadera
  5. Tyvärr är det nog Evangeliska fosterlandsstiftelsen, som spökar i Liza Marklunds inre. Hon blev ju tydligen uppfostrad av dem (vilket hon själv berättar om på sin hemsida om hon inte har ändrat det). Jag tänkte på denna religiösa indoktrinering när jag såg henne fotograferad bredvid två svarta pojkar. Det där att åka till de stackars "negrerna" (som de hette när jag var liten) var helt comme il faut för överklassens fina damer och jag hade släktingar som skänkte pengar till dem och som tack fick leopardskinn i gåva...så intressant och spännande med dessa vilda folk, som skulle omvändas och tämjas till kristendom. Jag ursäktar mina gamla släktingar med att de verkligen var inbäddade i sin tro. Detsamma kan man inte säga om Liza Marklund, som vuxen har hon gått över till en tro på penningen och dess kraft, fast hon låtsas något annat.

    SvaraRadera
  6. Maja mycket väl skrivet. Det är inte att undra på att media, politiker och rättsväsendet har förlorat sin trovärdighet och i bloggvärden tränger sanningar fram.
    Tack Maja.

    SvaraRadera
  7. Hej MAJA.

    Bra skrivet men jag måste medge att även du skrämmer mig ibland :-).

    Tyvärr verkar det som om LM kan sitta kvar oförändrat på sin tron i marbella utan att behöva be om ursäkt till drabbade. Bra betalt lär hon dessutom även i fortsättningen ha.

    Det verkar inte finnas någon rättvisa tyvärr.

    SvaraRadera
  8. När ska ni lägga ner den här patetiska förföljelsen? Jag skäms för att vara människa när jag läser era korkade, naiva inlägg och kommentarer. Ni har gått med i Sekten Antonsson och fått en mening med livet, och bryr er inte om att ni förvandlats till monster. Stackars, stackars er. Men även onda människor får förlåtelse i livet efter detta, så jag hoppas att ni snart beger er dit.

    SvaraRadera
  9. Jag fascineras över medias ensidiga rapportering och glorifiering av Liza Marklund. Det handlar ,oavsett vad Heidi anser, enligt mig inte om någon sektbildning utan om letande efter sanning. Vad är så farligt med att ifrågasätta och iaktta Mia/Marklunds historia ? Det de valde att göra gjordes i pengalust och med en politisk agenda.. det gör det inte till den enda sanningen. Patetiskt?? Det enda som blir patetiskt här är att endast välja att se saken ur Mia/Marlunds perspektiv. Titta objektivt på saken.. Det finns fakta som stödjer en annan version av sanningen än den Mia/Marklund presenterar. Ska vi bortse från den i ren feministisk anda? Jag vill se individperspektivet och att vi vågar se att det finns fler offer i Gömdahistorian än dem som Mia/Marklund serverat oss sedan mitten på 90talet. Lögner blir inte sanna för att de presenteras i snygg bokform eller via kvällstidningar...

    SvaraRadera
  10. Anders Nilsson8 maj 2009 kl. 09:38

    Befriande rättframt, tack för det.
    När det gäller Heidi, anonym och andra "Marklund-dyrkare" och deras ovilja att se andra sidor av saken tror jag det beror på självbedrägeri - man har läst Gömda, "älskat boken" (som jag sett någon skriva; vad är det man "älskar" med den då - våldsskildringarna eller vad?), gjort den till sin på något sätt, satt sig själv i Mias ställning och kunnat tycka synd om sig. Sedan får inget komma och störa den bilden, man *vill* helt enkelt att den ska vara sann.

    SvaraRadera
  11. Anders Nilsson8 maj 2009 kl. 09:41

    Hehe - såg förresten precis att Heidi vill att vi ska dö. Ta dina tabletter Heidi, och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Instämmer med dig Heidi. Den här antonssonska personförföljelsen är osmaklig. Och du Anders jag är ingen större vän av LM. Hon har handlat fel, men jag tänker inte delta i den mobb som ni tillhör.

    SvaraRadera
  13. Anders Nilsson8 maj 2009 kl. 10:13

    Anonym - fast nu är det ju Maja Lundgren som skrivit detta, då får ni väl angripa henne. Antonsson har ju inte med detta att göra. Sen visste jag inte att jag tillhörde någon mobb, men ok. Tur att du i alla fall har hittat en väninna i snälla Heidi som önskar livet ur folk.

    SvaraRadera
  14. Dessa Marklundkramare vägrar att inse vad detta handlar om. De låter Antonsson få klä skott för personliga problem och att ta del av detta är osmakligt. Inget annat.

    Antonsson är friad nu. Varför är det så tyst på vissa bloggar?

    SvaraRadera
  15. Anneli, det är grovt missvisande att kalla Liza-Mias skriverier för en version av sanningen. Man kan tala om olika versioner av sanningen när man har att göra med seriösa försök att bygga förklaringar utifrån fakta, och inte minst anstränger sig att få fram mer fakta som är relevanta för den förklaring man försöker skapa. Liza-Mia har inte alls ägnat sig åt det./Peter

    SvaraRadera
  16. Jerry: Det är tyst på "vissa" bloggar för att storyn gått från att vara patetisk till att bli patetiskt i det förgångna. Det är lika få som bryr sig om din eventuella portvinstå som det är folk som bryr sig om Gömda...

    SvaraRadera
  17. Heja Maja!

    Applåder o busvisslingar!

    Väl skrivet,mycket bra!

    Heidi:Hur sunt o friskt är det att önska livet ur folk?
    Till dej önskar jag mycket kärlek.

    Jerry: Jag älskar din blogg.

    Anders: ;)

    Ha en bra helg alla, mycket sol ,värme och kärlek
    Kram från lena
    En gedigen Antonssonfan, typ ordförande i hennes fanclub.
    Vill man bli medlem kan man sitta in en valfri slant till Änglagård.

    SvaraRadera
  18. Över radikalfeministerna kan enbart sägas, TVI VALE!
    Mycket bra inlägg. Man häpnar över hur Aftonbladets chefredaktör säljer ut sig själv och hela etablissemanget för att rädda Liza Marklund makabra karriär.Hua!
    Här är en länk till hur F! sitter och applåderar en manshatande visa. Hade ett gäng män stått på en scen och sjungit samma sak hade de blivit mottagna av piketstyrkan när sången var till ända.
    http://daddys.blogg.se/2008/october/fi-visar-vad-dom-egentligen-tycker.html

    SvaraRadera
  19. Wow!

    Scintillanti gioielli di Maja.
    (Eh-hrmm, Google translator för nåt att sätta som rubrik för "gnistrande vasst Majaspråk - ord som princesslipade diamanter") :)

    Hakar på Lenas busvisslande änglagårdskör också:
    -Go Maja!

    PS. Då är det väl bara denna utredningen att hålla utkik efter nu då? DS.

    SvaraRadera
  20. Väldigt bra skrivet !!
    synd bara att man själv va en av dom som verkligen trodde på allt som stod i Gömda , Asyl och Mia´s hemlighet .
    När monica kom ut med sanningen om gömda blev jag arg faktiskt för att hon gav sig på nån oskyldig som Mia som har haft de så svårt men sen kom bevis efter bevis och det e INGEN tvekan om att Monica säger sanningen .. kan inte fatta att både Mia och Liza inte skäms . Är pengar verkligen så viktigt ?? e dom inte nöjda med alla miljoner dom har håvat in på sina lögner ?? !!

    Osama m.fl. har fått sina liv förstörda för alltid och även om sanningen har kommit fram nu så bor dom fortfarande i en liten stad och kommer leva med minnena hela livet att folk har sett ner på dom .
    Osama erkänner själv att han inte va nån ängel till skillnad från Mia.

    Om jag fick bestämma skulle både Mia och Liza be om ursäkt till alla som har blivit påverkade av deras lögner , både dom inblandade och läsarna.

    Jag grät mig till sömns när jag läste Gömda för jag tyckte så synd om Mia och jag har gjort redovisningar om boken när jag gick i gymnasiet och sagt hur hemskt jag tycker att det var att hon blev utsatt för nåt sånt när hon var en sån underbar människa .

    Vilket slöseri !!

    SvaraRadera
  21. Det var en delikat anrättning.

    Jag är bara nyfiken på var du httat de där radikalfeminsiterna som du citerar. Jag har aldrig träffat någon sådan som beskriver trots att jag träffat oerhört många.
    Har du någon länk t ex?

    Det är aldrig trevligt att önska livet ur någon. Det är heller inte trevligt att spotta på människor som inte instämmer i ens egna åsikter.

    SvaraRadera
  22. Njutbar läsning! Ryser när jag tänker på den riktiga Mia och på LM. Vad vill AB med sin mördarserie? Överkörd två gånger. Snaska och sälja mer. Att skriv om varför kvinnor har ett lägre värde klarar dom inte av. Då måste man ta tag i vår religion och tala sanning. Bara skumma på ytan - aldrig gå på djupet. Aldrig!

    En man mördar en annan man med slaktmask. Han får livstid. En kvinna som mörads av sin man får bara 10 år. Det är rabatt på kvinnomord.

    SvaraRadera
  23. Sorry - slarv. Det går fort i denna värld! Mördas ska det stå - fast mörads av sin man kan också stämma...

    SvaraRadera
  24. Jo, det är elakt att kalla någon för ett skrälle, jag vet. Ska svara lite noggrannare och utförligare i kväll: angående radikalfeminismen vill jag säga att alla radikalfeminister inte vill avskaffa manskönet som sådant, men en del vill det, jo. Jag har ingen länk, påståendet är lite svepande, men det förekommer ett väldigt manshat.
    Mia och Liza har förstås fler sidor än dem jag kritiserar här men de är tyvärr en del av en industri, och det här är farligt. Ett samhällsproblem. Ska utveckla bättre sen.

    SvaraRadera
  25. Det var inte valet av ordet skrälle jag reagerade på även om det är lite grovt.
    Det var beskrivningen av åsikter som jag inte alls känner igen. Inte något hat heller, men det är väl en definitionsfråga och helt beroende av vem som definierar.
    Vem som säger vad och varför, helt enkelt.
    Det är smartare att fråga folk vilka känslor de har i stället för att berätta det för dem tycker jag.

    Jag reagerade på det "tvi" som finns bland kommentarerna och som ju brukar vara ett ord som visar att man spottar.

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Anonym: Vilken fegis du är, dels för att du inte vågar stå för dina åsikter och dels för att du drar in helt ovidkommande saker. Men jag har mina misstankar om vem du är, ditt ynkliga fega stycke!

    I själva sakfrågan så tycker jag det verkar vara många som bryr sig och frågan är ju varför du gång efter annan inte kan ge dig och komma med argument i ditt namn. Tala om att vara Gömdaberoende...pinsamt!

    lena: Tack, det värmer!

    SvaraRadera
  28. Glömde en sak till Vb..förlåt anonym: Du verkar ju iaf bry dig om min portvinstå, eftersom du skriver om den...

    SvaraRadera
  29. Heidi: det kommer kanske att bli några hundra år i skärselden för min del, för min vassa tungas skull. Men jag tar det, för jag tror att den behövs. Jag hatar inte Liza/Mia. Men den industri de ingår i gör mig mycket arg.

    Jerry: vad är det för portvinstå ni pratar om?
    För övrigt är det min blogg och jag som bestämmer här, och jag har redan varit tydlig med att jag inte uppfattar anonymitet som feghet.

    Syster: Jag säger inte tvi vale om radikalfeminister. Men jo, visst förekommer åsikten att det är heterosexualiteten i sig som är ett förtryck, eller att alla män "egentligen" är missdådare.
    Valerie Solanas funderade väl i de banorna, till exempel? Ska säga att när mitt ursinne mot kulturknoddarna var som allra störst var jag själv inne på lite liknande tankegångar.

    Här blir det konstigt eftersom det hakar i den spekulativa journalistiken, den som frossar i våld, och melodramen, som också gör det.

    Det är ett allvarligt samhällsproblem när journalister istället för att granska samhällsinstitutioner skapar sina scoop och stories. Jag vill inte ingå i någon mobb och uppfattar det faktiskt inte som att jag gör det, men man måste säga ifrån. Aftonbladet gjorde själv kopplingen mellan artikelserien om mord på kvinnor och Gömda. Det är omoraliskt av dem.

    SvaraRadera
  30. Maja roligt att se att din vässade penna är så känslig och fortfarande vass. Att så många upptäckt att du ser två sidor av verkligheten och vill att helheter och sanningar skall få tolkas. Att agenda eller kapitala frågor skall få fördunkla rättighetereller möjligheter.

    Kom att tänka på Leonard och alla hans sånger då jag så på
    Joakim Ramstedts inlägg på Newsmill, tänkte då på dig och Joan of arc: http://www.youtube.com/watch?v=ntrX4mgs12Q
    och alla de sånger som Leonard skrivit som handlar om humanism och rättvisa.

    : http://www.youtube.com/watch?v=hCl_LMDoOvw

    Tänker på viljan att se möjligheter. Ser även länkarna till Tori Amos och de underbara sångerna som sjungits.

    Bra att dom inte sjunger falskt utan har en klar röst och agenda.

    Tonen klingar inte falskt. Hamoniskt skall det vara.:
    http://www.youtube.com/watch?v=UgLQ5LSWC-Q

    Vackert.


    Leroy

    SvaraRadera
  31. sanningen är ingens vän

    SvaraRadera
  32. Jo anonym 00.51 sanningen är samvetets vän!


    Moralen och etiken finns där även om man kan spela på juridiken.

    Leroy

    SvaraRadera
  33. En halv berättelse skallinte få säljas som hel. Tvåsidor skall få en möjlighet men i detta fall så blev det aldrig så beroende på agenda och förläggare/Redaktör.

    Utsällda löften.

    ???

    Leroy

    SvaraRadera
  34. men ett samvete det har inte alla

    SvaraRadera
  35. Anonym 01:12: Då bör de tänka efter en gång till eller läsa på vad som faktiskt hänt.

    Sen kan det så klart vara så att en del inte har samvete som du skriver men då hinner sanningen ikapp förr eller senare och dom tappar masken eller talförmågan, står där med byxorna nere oförklarat. Även om dom hade en chans att förklara.

    Leroy

    SvaraRadera
  36. vad är sanningen för den samvetslöse

    SvaraRadera
  37. Ja, det är mycket sorgligt det hela - men tack för en bra text!

    "Den babyloniska skökan" var tankeväckande som beteckning. Själv har jag tidigare betraktat AB, som vulgärt kallas Aftonh*ran, främst som en hallick, som är beredd att sälja vad som helst, t.ex. undermåliga artiklar som "Mia" (Expr. samma sak).

    Jag lutar nu mer åt att de är såväl hallick som sköka i en och samma person/er. "Har vi ingen annan att sälja idag så får vi kränga den egna moralen eller integriteten, och ytterst den egna personen. Billigt". Det må vara Jan Helin eller Kerstin Weigl eller Liza Marklund.

    Liza Marklund är alltid - alltid utan undantag - ute i förment moraliska ärenden i sina publikationer. Hon, av alla! Liza Marklund som gör så här mot sina medmänniskor! Det är inte rätt!

    Och hon kan inte ändra kurs det minsta, inte ens kasta en blick bakåt över skuldran. För gjorde hon det skulle hon förvandlas till en saltstod.

    Sven-Gustaf

    SvaraRadera
  38. att liza valde mytomanen maggans paranoida historia som grund till sin sanna roman framstår som en gåta men maggan kan inte lastas för gömdabluffen allt ansvar vilar på liza boken hade knappast blivit skriven utan henne inte av mia själv iallafall

    SvaraRadera
  39. Anonym: jag ska tillägga att jag tycker att "Mia" är en mycket fascinerande kvinna. Men ett skrälle.
    Sven-Gustaf: jo, jag har också funderat på detta med hallick. Jan Myrdal talade om "tankens horor" en gång i tiden - men visst är hallickar mer exakt: grejen är inte den att de säljer sig själva, utan att de säljer ord, och andra.

    Aftonbladets artiklar om dödade kvinnor var fullständigt undermålig, och som PR-trick för att försvara Marklund och Weigl (som båda investerat i Asylstoryn) var den chockerande.

    Jag vet inte om kvinnornas anhöriga tillfrågats, men om de inte har det och uppfattar det hela som obehagligt bör de stämma Aftonbladet.

    SvaraRadera
  40. maja lundgren: Jag vet att det är din blogg, men jag fick kommentarer här av en anonym som inte alls har med ämnet att göra. Då ville jag svara och att skriva om mig anonymt om saker som inte har med din post att göra tycker jag är fegt.

    SvaraRadera
  41. Jerry: ok, ska erkänna att jag inte riktigt hängde med i svängarna där.

    SvaraRadera
  42. Liza Marklund är cynisk, fräck och har svårt att uppfatta sanningen/verkligheten,vilket resulterat i denna "mia"-industri som vi levt med i ett decenium. Javisst, när man läser ser hör intervjuer med "Mia" så faller det på plats, vilka stora missförstånd dessa böcker bygger på.

    SvaraRadera
  43. Tack för den fina länken till Leonard Cohen, Leroy.
    Katarina: jo, LizMia är en hårresande duo.
    Huvudansvaret vilar på Marklund och aktörerna runt henne.

    SvaraRadera
  44. PiaME: "scintallenti gioielli..." italienska är bra vackert. Tack!

    SvaraRadera
  45. Det är ganska osmakligt att allt bara handlar om business och egenintressen. Börjar faktiskt tröttna på att delta i debatterna. Alla verkar ha sina mer eller mindre ljusskygga och egoistiska syften med att delta.

    Jag trodde att det handlade om själva sakfrågorna och problemen - att man ville förändra till det bättre.

    SvaraRadera
  46. korkad och förslagen en oslagbar kombination gömda har inbringat storkovan mia och liza skrattar hela vägen till banken

    SvaraRadera
  47. Mia som blev interjuvad av tv 4 i höstas jag hörde att Mia var inte riktigt som person. Vad jag menar är att liza visste om Mias sjukdom, så hon kunde utytja henne så att hon kunde tjäna pengar på hennes fantasi. jag jobbar med människor som har lite begåvning, När jag hörde Mia på tv4 Jag kunde höra att Mia var lite störd det var min uppfattning av Mia som jag har läst.Mia kan måla så att personer blir elaka. Såna som Mia brukar ingå i lss-lagen. Men Mia blev omskött av föräldrarna så hon behövdes ej detta. Mia är vit eller svart som kan förtala människor. jag kan inte bara berätta om olika fall, men jag har förstått Mias fall

    SvaraRadera