lördag 9 maj 2009

Midnattsknubbis

I avdelningen "det finns bossar så det räcker åt alla" har vi kommit fram till Cicciotto di Mezzanotte, vilket i svensk översättning betyder Midnattsknubbis.
Jag kom att tänka på Cicciotto när någon drog fram det gamla öknamnet Aftonh...n om en viss kvällstidning.
Som så ofta finns det olika teorier om hur öknamnet har uppstått. En del hävdar att det härrör från hans tid som hallick. Andra hävdar något annat.

Idag var jag för övrigt på vippen att köpa Expressen för att få läsa barnens brev från skräckhuset (det med krokarna...) efter befrielsen. "Hej mamma och pappa. Hur mår ni. Jag mår sådär". Det var hemskt, men för tillfället känner jag att jag inte vill veta.

Återkommer till Midnattsknubbis; jag har varit domedagsprofet ett tag och det är viktiga grejer jag pratar om. Skulle bara vilja upprepa det jag skrev till kommentatorn Katarina: Mia behöver antagligen hjälp av några helt andra än medias PR-konsulter.

1 kommentar:

Leroy sa...

Jag såg Jerrys inlägg om Änglar utan vingar angående Tim som nyss gick bort som fick mig att gråta här om dagen.

Ser med bestörtning hur Daddy blivit utsatt för sexuella anklagelser och hur hans sons moder ifrågasätter dessa lögner från mamman till dottern som på något sätt vill hämnas och ta och hur hon skriver ett skarpt brev till Socialtjänsten om att agera, sätta ner foten.

Greve historien som rullar , orättvisor och journalister, media, författare, åklagare, Jk och Socialen.

Tänker så klart på fallet Stefan Holmlin och NKMR som startades av en annan fantastisk Von Rosen, Birgitta Wolf: http://sydsvenskan.se/familj/dodsfall/article430232/quotFangarnas-angelquot-ar-dod.html

Journalist och författare som varit med och träffat många av de riktiga kulturella författarna. Ex vis: Ivar Lo:

http://svtplay.se/v/1393077/oppet_arkiv/ivar_lo-johansson_besoker_romer , http://svtplay.se/v/1371338/oppet_arkiv/brollop_1954 som öppet slogs för minoriteters rättigheter.
(Notera pistolen hos pappan)

Se även Katarinas Taikons Intervju om rätten att gå i skola.: http://svtplay.se/v/1393071/oppet_arkiv/fortsatt_utbildning_pa_solhyttan?sb,k103213,1,f,103223

Poltikern Tage pratar om "Tékniska svårigheter" men Katarina ger svar på tal om 2år är lika med 9 - Men hoppas kan man ju alltid.

Kanske början på ett par böcker om marginalisering.

Leroy