lördag 4 april 2009

"Don´t feed them"

Vem är Lady Camorra? Att hon är en av de ganska få "gudmödrarna" är kuriosa, lite spännande kanske, intressant att det förekommer kvinnliga bossar i en extremt macho värld. Hon heter Maria Licciardi och har en central roll inom en av klanerna i förorten Secondigliano, både när det gäller affärerna och den krigförande verksamheten. Det påstås ha varit familjen Licciardi som låg bakom den bilbomb som exploderade i centrala Neapel 1998, kvällen innan jag kom dit för att researcha om Pompeji. Bilbomben exploderade i kvarteret Sanità, och var avsedd för klanen Misso. Det har aldrig klarats upp vem som låg bakom bilbomben. I själva verket, att döma av de självbiografier av camorrister jag läst, så vet de inte alltid själva vem som ligger bakom olika operationer. Ibland gissar de. Den trafikstockning jag iakttog på Via del Duomo, då polisen slog till mot Missos högkvarter för att göra arresteringar i förebyggande syfte (så att de inte skulle kunna hämnas) var en företeelse som är vanlig i vissa kvarter i Neapel: delar av befolkningen demonstrerar sin lojalitet med klanerna mot polisen. Trafiken hade flutit helt utan problem innan polisbilarna kom körande. Tror jag - mitt intryck var det, men jag kan förstås inte veta säkert att trafikstockningen inte ägde rum av någon annan orsak. En av de arresterade satt och rökte i bilen, med ena armen utanför det nervevade fönstret, medan en polis hoppade ur bilen och nervöst gastade åt trafikanterna att de skulle skingra sig. Jag minns att jag försökte tolka det faktum att polisen verkade så arg och rädd, samtidigt som ett bilfönster var nervevat och det såg ut som om de arresterade hade kunnat öppna bildörrarna närsomhelst och kliva ur. Jag la märke till kontrasten mellan polisens nervositet och skurkarnas lugn. Deras ansiktsuttryck präglades av något slags trött cynism. Man kanske kan fatta det med tanke på att de blev arresterade för något deras fiender (möjligen Licciardi) hade gjort. Kvinnor kom ut ur bröllopsklänningsaffärerna och ställde sig och såg på. Om det var en lojalitetsyttring eller tvärtom vet jag inte. När jag hade sett trafikstockningen gick jag in på ett café på Via del Duomo. Det var fullt med folk. Bakom disken spexade kyparna. Det slog mig att jag inte förmådde fråga vad som hade hänt. Var det Lady Camorra och hennes bröder i familjen Licciardi som låg bakom bilbomben? Eftersom kvinnliga camorrister verkar vara mer tystlåtna än manliga kan man antagligen inte hoppas på att hon blir botgörare. Hennes bröder, som också sitter i fängelse, har såvitt jag vet inte blivit det. Enligt Roberto Saviano ligger Italiens största Ikea på Licciardis marker. (Fel, se rättelse: det är klanen Moccia) Jag tänker på vad Don Winslow sa på ABF: "Don´t feed them". Jag undrar om det finns någon politisk vilja i Europa att inse att Neapels problem inte bara är Neapels. Samtidigt är det självklart viktigt att företag inte drar sig för att investera i Syditalien. Där behövs ju nya jobb, ett uppsving. Beppe 'o nasone satt i fängelse och var inte med i någon av de polisbilar jag såg. Jag vet egentligen inte om han verkligen kallas Beppe 'o nasone. Det är något som skrivs i tidningarna. Det betyder Beppe Stornäsa och är ett av alla tillnamn som ges åt bossarna. I detta fall Giuseppe Misso. När jag återvände till Neapel 2005 hittade jag en roman han har skrivit: I leoni di marmo. Jag skriver om den i Myggor och tigrar. Giuseppe Misso, som nu samarbetar med rättvisan, har pekat ut Maria Licciardi, Lady Camorra, som ansvarig för ett hundratal mord. "Hon är verkligen en boss i kjol". Den naiva fråga jag vill ställa: när den italienska staten försöker bekämpa camorran, hur kan då kapitalet fortsätta bedriva handel med den?

Inga kommentarer: