söndag 5 april 2009

Igor Stravinskij

... skriver i Musikalisk poetik: "Man skapar inte slumpen: man lägger märke till den och blir inspirerad av den". Trafikstockningen på Via del Duomo kunde jag inte undgå att lägga märke till. Då visste jag inte att det var Missos gäng som satt i bilarna, och eventuellt några stycken ur klanen med det suggestiva namnet Vastarella -Tolomelli, så ska det låta, en riktig tiopoängare när det gäller maffianamn: det var bara ett spektakel som satte alla mina tidigare referensramar i gungning, ungefär som händelsen i Boscoreale. I själva verket hade jag bestämt mig för att jag varken hade tid eller vilja att gräva i sånt där, eftersom det var antiken som var huvudsaken. Men det är tänkbart att den objektiva slumpen existerar. En gång i tiden - när jag tyckt att det hände för mycket underliga saker - fick jag det här omdömet från en paranormal sight på nätet: du är en häxa. Det betonades att det inte låg något nedvärderande i uttrycket, och att det enda viktiga var att jag aldrig missbrukade mina krafter. Hoppsan, men det värsta är att jag blev så lättad. Vabbè. Nu ska jag inte flumma ur här på söndagsförmiddagen. Kriminologen Jerzy Sarnecki hade några väldigt intressanta synpunkter på Myggor och tigrar. Jag ber att få återkomma till dem. Tills dess kan jag inte låta bli att tjuvstarta en madonna.

Inga kommentarer: