onsdag 1 april 2009

Ätit på resturang!

Schysst gårdagskväll. Jag åt middag på restaurang Gondolen med den amerikanska författaren Don Winslow, kriminologen Jerzy Sarnecki och folk från Voltaire Publishing och Kraft och Kultur.
Eva Helmenius, en vän från den tid då jag tog mina första steppande steg på den såphala litteraturscenen, nämligen med en essä i tidskriften 90-tal där hon var redaktör, erövrade sedermera den ryska elmarknaden genom att sälja norsk ström. Till allas förvåning. Eftersom elektricitet och litteratur är besläktade fenomen har hon nu gått över från att kränga el till att kränga ord.
Don Winslow har skrivit den effektiva romanen I hundarnas våld, förbaskat bra måste jag säga, jag läser inte så mycket thrillers annars men den här gillar jag. Varför ber jag att få återkomma till, men det har bland annat att göra med hur författaren drar gränsen mellan gott och ont.
Dessutom var han och hans fru väldigt spirituella, prestigelösa och kul på alla sätt.

Ikväll ska jag medverka i ett seminarium om maffiastrukturer i olika kulturer på ABF, tillsammans med Don Winslow, Lasse Wierup och moderatorn Jerzy Sarnecki.

Inga kommentarer: